2MNF171S-1 Naturfag 1, emne 1: Naturfag på mellomtrinnet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Utforskende og kreative arbeidsmåter
  • Begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter
  • Praktisk arbeid, sikkerhet og befaringskompetanse
  • Teknologi
  • Partikkelmodellen
  • Kjemiske reaksjoner
  • Krefter
  • Energi
  • Cellen
  • Arter og naturtyper
  • Utvikling av liv på Jorda

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer for å forklare fysiske og kjemiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om energibevaring, energioverføring og energikvalitet i ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om bruk av krefter, arbeid og energi som grunnlag for elevers forståelse av utvalgte fysiske fenomener
  • har kunnskap om ulike celletyper, deres oppbygning og hvorfor cellen betraktes som enheten for liv
  • har kunnskap om utvalgte norske arter, deres systematiske inndeling og levesteder, og elevers begynnende økologiforståelse på barnetrinnet
  • har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellomtrinnet
  • har kunnskap om progresjon i innlæringen av bærende idéer i naturfag 
  • har kunnskap om teknologi og kan legge til rette for undervisning om og med teknologi
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan planlegge og reflektere over undervisning på mellomtrinnet
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å legge vekt på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellomtrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid. På samlingene vil det være lærerledet undervisning, praktisk arbeid ute og inne, veiledning og ekskursjoner.  Nettstøttede læringsaktiviteter kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer og arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen. 

Arbeidskrav
  • Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer.
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens digitale læringsplattformen
  • 80 % obligatorisk deltagelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig
Vurdering

Individuell skriftlig fem timers eksamen

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk