2MNF171-6 Naturfag: Naturfagdidaktikk
- Emnekode2MNF171-6
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MNF171-5 Naturfag emne 5
 
Metodiske problemstillinger innen forskning i naturfagdidaktikk
Internasjonal forskning i relevante naturfagdidaktiske emner (tilpasset studentens
masteroppgaver)
Internasjonal forskning knyttet til utforskende arbeidsmåter og
Naturfagundervisning i et teknologirikt miljø
Systemforståelse i naturfag med kropp og kretsløp som utgangspunkt
Naturfag i tverrfaglige temaer
Dybdelæring, argumentasjon og kritisk refleksjon
Ulike skrivesjangre i naturfag og bruk av skriving i naturfagundervisningen
Vurderingsformer i naturfag
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har god kunnskap om læringsteorier som er spesielt relevante for utforskende arbeidsmåter i naturfag
 - har avansert kunnskap om nyere forskning innenfor naturfagdidaktikk
 - har inngående kunnskap om kvalitative tilnærminger til det å gjøre forskning innen sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver
 - har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
 - har kunnskap om hvordan naturfagdidaktisk forskning kan brukes for egen profesjonsutvikling
 - har inngående kunnskap om ulike skrivesjangre, og hvordan en kan legge til rette for bruk av slike i naturfagundervisningen
 - har inngående kunnskap om systemforståelse med utgangspunkt i kroppen som system og kretsløp i naturen
 - har inngående kunnskap om hvordan naturfag kan inngå i tverrfaglige temaer
 
Studenten
- kan selvstendig bruke naturfagdidaktisk forskning til egen profesjonsutvikling
 - kan bruke naturfagdidaktisk forskning for å tilrettelegge for dialoger til å tilrettelegge for kritisk refleksjon, argumentasjon og dybdelæring i undervisningen
 - kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
 - kan selvstendig drøfte ulike vurderingsformer i naturfag
 - kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
 - kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
 - kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske rammeverk og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer
 - kan legge til rette for og reflektere over elevenes digitale kompetanse i naturfag
 - kan selvstendig skrive naturfagdidaktiske tekster og legge til rette for skriving i undervisningen
 
Studenten
- kan bidra til å utvikle faget videre, og utvikle nye ideer til tilnærmingsmåter og metoder i undervisningen på barnetrinnet
 - kan kommunisere både skriftlig og muntlig om teoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål
 - kan formidle både skriftlig og muntlig egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
 - kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet
 
- Forelesninger
 - Seminarer
 - Selvstudium
 - Veiledning på prosjektbeskrivelse
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Prosjektbeskrivelse masteroppgave, rettet inn mot grunnskolens 1.-7. trinn
 - Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
 - 75 % obligatorisk deltagelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
  | 
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.