2MMU5101-6 Musikk: Musikkfagets teorigrunnlag

    • Emnekode
      2MMU5101-6
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMU5101-5 Musikk emne 5

Emnets innhold
  • Fagorientert vitenskapsteori og arbeid med prosjektskisse for masteroppgaven
  • Musikkfagets teorigrunnlag med vekt på kulturteori
  • Praktisk-didaktisk arbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relevant forskning og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk knyttet til musikk som disiplinfag, profesjonsrettet fag og skolefag.
  • har avansert kunnskap i musikkfagets teorigrunnlag
  • har avansert kunnskap i musikkfagets didaktikk som operasjonalisert metodefag knyttet til utvalgte deler av teorigrunnlaget  
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere musikkfaglige problemstillinger basert på ulike musikkfagets teori- og verdigrunnlag
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning relatert til musikkfagets teorigrunnlag
  • kan anvende innsikter fra analysene til forsknings- og utviklingsarbeid, didaktisk refleksjon, praktisk-didaktisk arbeid og profesjonsutøvelse
Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et avansert nivå analysere, vurdere, drøfte og formidle faglige problemstillinger knyttet spesielt til virket som musikklærer i grunnskolens trinn 5-10
  • kan på et avansert nivå analysere, vurdere, drøfte og formidle problemstillinger innenfor musikkfagets teorigrunnlag
  • kan anvende musikkfagets teorigrunnlag i egen profesjonsutøvelse med vekt på begynneropplæring, progresjon og endringskompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer med framlegg og diskusjon
  • Praktisk arbeid med didaktiske opplegg
  • Bruk av digital læringsplattform
  • Prosjektskissen og eksamensteksten veiledes av faglærer 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Prosjektskisse for masteroppgaven som veiledes av faglærer.
  • Muntlig framlegg knyttet til musikkfagets teorigrunnlag
  • Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
100%
Vurdering

Individuell semesteroppgave over emnets problemstillinger med omfang på 2500-3000 ord. Studenten kan vinkle den teoretiske diskusjonen i tråd med interesser i masteroppgaven.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Music: Scientific and philosophical foundations for music as a school and university discipline
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)