2MMU5101-4 Musikk 2, emne 4: Musikklæreren som forsker og formidler
- Emnekode2MMU5101-4
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
2MMU5101-1 Musikk 1, emne 1 og 2MMU5101-2 Musikk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått
 
- Praktisk arbeid med musisering, framføring og formidling
 - Undervisning på valgfritt instrument (inkludert direksjon, laptop, komposisjon)
 - Praktisk arbeid med planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid, tverrfaglige samarbeidsprosesser og faglig utviklingsarbeid
 - Forskningslitteratur, vitenskapsteori og metodologi med hovedvekt på faglig utviklingsarbeid i musikkfaget og musikkutdanning som forskningsfelt.
 - Studenten skriver en forsknings- og utviklingsoppgave (FoU-oppgave). Oppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Hensikten med oppgaven er å gi en sammenhengende framstilling av og refleksjon over sentrale spørsmål som studenten vil møte i profesjonsutøvelsen. Oppgaven er veiledet.
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og om fellesskap for musikalsk læring
 - har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
 - har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring
 - har kunnskap om ulike metoder for forskings- og kunstnerisk utviklingsarbeid relatert til musikkfaget, eksempelvis autoetnografi og aksjonsforskning
 - har kunnskap om estetiske arbeidsformer og læreprosesser
 
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig fagdidaktisk og/eller kunstnerisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipp
 - kan lage og utøve egen musikk ved hjelp av akustiske og digitale instrument
 - kan lage og utøve et variert repertoar der musikk, dans og drama inngår, alene og i samspill med andre
 - kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere prosjektarbeid der musikk og andre estetiske uttrykk inngår
 - kan legge til rette for elevvurdering som bygger på forskningsbasert kunnskap om vurdering, musikkfaglig kompetanse og kulturteoretisk refleksjon, og kan kommunisere grunnlaget for vurderinga til andre
 
Studenten
- kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle
 - kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid
 
- Forelesninger
 - Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
 - Studentstyrt arbeid
 - Gruppearbeid
 - Individuelt arbeid
 - Veiledning
 - Bruk av digital læringsplattform
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Minst to ganger forberede og fremføre musikk for studentgruppa, alene og/eller sammen med andre
 - Minst to ganger gi tilbakemelding på fremføringer fra andre studenter.
 - Godkjent problemstilling til fordypnings-/FoU-oppgaven
 - Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave  | ECTS - A-F  | 
  | 50%  | |||
Kombinasjonseksamen  | ECTS - A-F  | Gruppe  | 
  | 50%  | 
- En profesjonsrettet og praksisrelevant FoU-oppgave. Teller 50 % av karakteren i emnet.
 - Praktisk gruppeeksamen der studentene skal gjennomføre og presentere et prosjektarbeid. Studentene skal vise ferdigheter i og evne til samspill og formidling gjennom sang og spill på ulike instrumenter, i kombinasjon med andre uttrykksformer som dans og drama. Gruppa får en felles karakter på prosjektet. Studentene leverer et individuelt refleksjonsnotat i etterkant og får individuell karakter basert på det. Gruppekarakter og individuell karakter legges sammen og vektes 49%/51%. Sammenlagt karakter på praktisk gruppeeksamen teller 50 % av karakteren i emnet.
 
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.