2MMU5101-4 Musikk 2, emne 4: Musikklæreren som forsker og formidler
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2MMU5101-1 Musikk 1, emne 1 og 2MMU5101-2 Musikk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått
- Praktisk arbeid med musisering, framføring og formidling
- Undervisning på valgfritt instrument (inkludert direksjon, laptop, komposisjon)
- Praktisk arbeid med planlegging og gjennomføring av prosjektarbeid, tverrfaglige samarbeidsprosesser og faglig utviklingsarbeid
- Forskningslitteratur, vitenskapsteori og metodologi med hovedvekt på faglig utviklingsarbeid i musikkfaget og musikkutdanning som forskningsfelt.
- Studenten skriver en forsknings- og utviklingsoppgave (FoU-oppgave). Oppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Hensikten med oppgaven er å gi en sammenhengende framstilling av og refleksjon over sentrale spørsmål som studenten vil møte i profesjonsutøvelsen. Oppgaven er veiledet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og om fellesskap for musikalsk læring
- har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
- har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring
- har kunnskap om ulike metoder for forskings- og kunstnerisk utviklingsarbeid relatert til musikkfaget, eksempelvis autoetnografi og aksjonsforskning
- har kunnskap om estetiske arbeidsformer og læreprosesser
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig fagdidaktisk og/eller kunstnerisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipp
- kan lage og utøve egen musikk ved hjelp av akustiske og digitale instrument
- kan lage og utøve et variert repertoar der musikk, dans og drama inngår, alene og i samspill med andre
- kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere prosjektarbeid der musikk og andre estetiske uttrykk inngår
- kan legge til rette for elevvurdering som bygger på forskningsbasert kunnskap om vurdering, musikkfaglig kompetanse og kulturteoretisk refleksjon, og kan kommunisere grunnlaget for vurderinga til andre
Studenten
- kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid
- Forelesninger
- Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
- Studentstyrt arbeid
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
- Veiledning
- Bruk av digital læringsplattform
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Minst to ganger forberede og fremføre musikk for studentgruppa, alene og/eller sammen med andre
- Minst to ganger gi tilbakemelding på fremføringer fra andre studenter.
- Godkjent problemstilling til fordypnings-/FoU-oppgaven
- Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
- En profesjonsrettet og praksisrelevant FoU-oppgave. Teller 50 % av karakteren i emnet.
- Praktisk gruppeeksamen der studentene skal gjennomføre og presentere et prosjektarbeid. Studentene skal vise ferdigheter i og evne til samspill og formidling gjennom sang og spill på ulike instrumenter, i kombinasjon med andre uttrykksformer som dans og drama. Gruppa får en felles karakter på prosjektet. Studentene leverer et individuelt refleksjonsnotat i etterkant og får individuell karakter basert på det. Gruppekarakter og individuell karakter legges sammen og vektes 49%/51%. Sammenlagt karakter på praktisk gruppeeksamen teller 50 % av karakteren i emnet.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F |
| 50% | |||
Kombinasjonseksamen | ECTS - A-F | Gruppe |
| 50% |