2MMU5101-3 Musikk 2, emne 3: Musikk som sosial praksis
- Emnekode2MMU5101-3
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2026 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMU5101-2 Musikk 1, emne 2
 
- Praktisk arbeid med å forstå, analysere, komponere, arrangere og vurdere musikk
 - Spill på instrumenter med hovedvekt på bass og trommer
 - Praktisk arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning, med vekt på å lede analyse- og komposisjonsprosesser og legge til rette musikalsk materiale for undervisning og læring
 - Kulturteori og pedagogisk teori med hovedvekt på musikk som sosial praksis, formelle og uformelle arenaer for musikkopplæring og mangfoldet av musikalsk mening og funksjoner i ulike kulturer
 - Studenten utfører et empirisk arbeid relatert til lokalt musikkliv og skriver en FoU-oppgave med utgangspunkt i dette
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om musikk fra ulike historiske epoker, sjangere og kulturer
 - har kunnskap om ulike sjanger- og stilideal i arbeid med improvisasjon, komposisjon og arrangering
 - har kunnskap om musikk og musikkundervisning som sosialt og kulturelt, globalt og lokalt fenomen
 - har kunnskap om hvordan menneskers musikerskap gjennom musikalske forhandlinger og reforhandlinger er innvevd i maktrelasjoner og smakshierarkier
 - har kunnskap om hvordan didaktiske valg kan ha inkluderende og ekskluderende virkninger
 - har kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver og etnografiske metoder relatert til musikkfaget, eksempelvis observasjon, intervju og dokumentanalyse
 
Studenten
- kan reflektere over og drøfte musikkens funksjoner i tilknytning til lokale og krysskulturelle kontekster, samt drøfte og utfordre stereotypier og smakshierarkier som bidrar til å ekskludere og inkludere musikk og musikerskap
 - kan drøfte hvilken betydning uformelle læringsarenaer har for elevers musikk- og danseopplæring og hva slike erfaringer kan innebære for musikkopplæringa i skolen
 - kan ta i bruk ulike strategier for å forstå, analysere og skape musikk
 - kan skape egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsformål og læringsprosesser i musikkundervisning
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig og inkluderende musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk
 - kan planlegge, gjennomføre og formidle et forskningsarbeid med etnografisk tilsnitt som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipp
 
- Forelesninger
 - Seminarer
 - Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
 - Etnografisk arbeid
 - Studentstyrt arbeid
 - Gruppearbeid
 - Individuelt arbeid
 - Veiledning
 - Bruk av digital læringsplattform
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Minst to ganger presentere eller instruere et eget arrangement/komposisjon
 - Godkjent problemstilling og metode foran FoU-oppgaven
 - Gjennomføre et empirisk arbeid
 - 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
  | 50%  | ||
Praktisk eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
  | 50%  | 
- FoU-oppgave som rapporterer fra eget empirisk arbeid. Teksten veiledes i løpet av semesteret. Omfang 4000 ord +/- 10%. Teller 50% av karakteren i emnet.
 - Individuell praktisk eksamen der kandidaten skal innstudere og lede eget arrangement og/eller egenkomponert musikk. Kan gjennomføres i klasserommet med en gruppe medstudenter eller som instruksjonsvideo. Kandidaten skal vise både musikkfaglige og didaktiske ferdigheter. Notat som redegjør for estetiske og didaktiske valg leveres sensorene i forkant av gjennomføringen. Teller 50% av karakteren i emnet.
 
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.