2MMU5101-1 Musikk 1, emne 1: Eleven, læreren og musikkfaget
- Emnekode2MMU5101-1
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Pedagogisk og didaktisk teori med hovedvekt på elev- og lærerrollen, musikkfaget og didaktisk relasjonstenkning
 - Arbeid med sang, spill, bevegelse og ulike former for visualisering/notasjon og musikkteknologi knyttet til å improvisere, komponere, lytte og formidle musikk
 - Spill på klasseromsinstrumenter med spesiell vekt på gitar/ukulele og sang
 - Praktisk arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av musikkundervisning med fokus på å lede læreprosesser i å utøve, lage og oppleve musikk samt kulturforståelse
 - Arbeid med gjeldende læreplan for grunnskolen
 - Innføring i akademisk skriving
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
 - har kunnskap om barn og unges ulike forutsetninger for å lære i musikkfaget
 - har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
 - har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
 
Studenten
- kan igangsette og lede prosesser med å utøve, lage og oppleve musikk, knyttet til musikkens kulturelle dimensjon, med elever på trinnene 5-10
 - kan synge og bruke stemmen på varierte måter, leke, bevege seg og bruke musikkinstrumenter i musikkaktiviteter med barn og unge
 - kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og andre lydkilder ved hjelp av analog og digital teknologi
 - mestrer et utvalg av tradisjonelle og moderne sanger og danser, rim, regler og sangleker til bruk i musikkundervisning
 
Studenten
- kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
 - kan gjennomføre kortere undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom innhold, arbeidsformer, elev- og lærerforutsetninger, rammefaktorer, mål og vurderingsformer i musikkfaget
 - kan knytte musikkfaglige perspektiver til tverrfaglige prosjekter
 - kan skrive enkle akademiske musikkfaglige tekster og behersker grunnleggende kildebruk og referanseteknikk
 
- Forelesninger
 - Praktisk arbeid med musikk og musikalsk instruksjon og ledelse
 - Studentstyrt arbeid
 - Gruppearbeid
 - Individuelt arbeid
 - Veiledning
 - Bruk av digital læringsplattform
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Minst to ganger forberede, fremføre og/eller lede en musikalsk aktivitet med gruppa (spesifiseres i undervisningsplanen). Det skal leveres et notat med didaktiske overveielser knyttet til gjennomføring av aktiviteten
 - To individuelle kortere skriftlige oppgaver.
 - Nettseminar knyttet til emnets problemstillinger og pensum
 - Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 20% fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 3 Time(r)  | 
  | 50%  | |
Praktisk eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 15 Minutt(er)  | 
  | 50%  | 
- 3 timers skoleeksamen bestående av kortsvarsoppgaver. Teller 50% av karakteren i emnet.
 - Individuell praktisk eksamen der studentene leder klassen i en musikalsk aktivitet som dreier seg om sang/spill/bevegelse. Varighet 15 minutter. Et didaktisk skjema der aktiviteten er beskrevet skal leveres sensorene når eksamen starter. Teller 50% av karakteren i emnet.
 
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.