2MMU171-4 Musikk 2, emne 4: Musikklæreren som forsker og formidler

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2MMU171-1 Musikk 1, emne 1 og 2MMU171-2 Musikk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Praktisk arbeid med musikkutøvelse og scenisk formidling
  • Fordypning i eget musikerskap
  • Tverrfaglige og estetiske læreprosesser
  • Prosessorientert utviklingsarbeid og prosjektarbeid
  • Arbeid med forskningslitteratur med hovedvekt på musikkutdanning som forskningsfelt

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kjennetegn på mangfoldige og inkluderende læringsmiljø og om fellesskap for musikkfaglig og tverrfaglig læring
  • har kunnskap om estetiske arbeidsformer og læreprosesser
  • har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
  • har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring
  • har kunnskap om ulike metoder for forskings- og kunstnerisk utviklingsarbeid relatert til musikkfaget
Ferdigheter

Studenten

  • kan drive utviklingsarbeid knyttet til utøvelse av eget musikerskap
  • kan lage og utøve egen musikk ved hjelp av akustiske og digitale instrument
  • kan lage og utøve et variert repertoar der musikk, dans og drama inngår, alene og i samspill med andre
  • kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere prosjektarbeid der musikk og andre estetiske uttrykk inngår
  • kan legge til rette for elevvurdering som bygger på forskningsbasert kunnskap, musikkfaglig kompetanse og kulturteoretisk refleksjon, og kan kommunisere grunnlaget for vurderinga til andre
  • kan sammenfatte, vurdere og formidle forskningslitteratur knyttet til musikkundervisning som forskningsfelt
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i faglige og profesjonelle endringsprosesser gjennom forskning og formidling
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige prosjektarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Praktisk prosjektarbeid
  • Studentstyrt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Veiledning
  • Bruk av digital læringsplattform

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Minst to ganger fremføre og gi tilbakemelding på musikk i studentgruppa, alene og/eller sammen med andre
  • Presentere arbeid med fordypning i eget musikerskap
  • Deltakelse på seminar med muntlig presentasjon av forskningslitteratur
  • Obligatorisk deltakelse i all undervisning i emnet i henhold til undervisningsplanen. Inntil 25 % fravær kan godkjennes etter særskilt vurdering
Eksamen
  • Skriftlig innlevering i form av en review-artikkel knyttet til et område innenfor musikkundervisning som forskningsfelt. Omfang: 3000 ord +/- 10%. Oppgaven er veiledet. Teller 50% av karakteren i emnet.
  • Praktisk gruppeeksamen der studentene skal gjennomføre og presentere et prosjektarbeid. Studentene skal vise ferdigheter i og evne til samspill og formidling gjennom sang og spill på ulike instrumenter, i kombinasjon med andre uttrykksformer som dans og drama. Gruppa får en felles karakter på prosjektet. Studentene leverer et individuelt refleksjonsnotat i etterkant og får individuell karakter basert på det. Gruppekarakter og individuell karakter legges sammen og vektes 49%/51%. Sammenlagt karakter på praktisk gruppeeksamen teller 50 % av karakteren i emnet.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
50%
Kombinasjonseksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell
  • Alle
50%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk