2MMAHE30 Mat og helse 1
- Emnekode2MMAHE30
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Fagets egenart, historisk utvikling og samfunnsoppgave
- Grunnleggende mikrobiologi, matvare og kjøkkenhygiene
- Matlovgivning og trygg mat
- Matvarekunnskap, matkvalitet og matvareforbruk i Norge
- Matlagingsteknikker og produksjonsprosesser
- Matens verdikjede
- Bærekraftig og etisk matvareforbruk
- Mat og måltider i et kulturperspektiv
- Kostanbefalinger og kostholdsplanleggeren
- Næringsstoffer og deres omsetning
- Ernæringsutfordringer blant barn
- Didaktiske og fagdidaktiske modeller
- Fagdidaktiske overveielser og refleksjoner
- Læreplananalyse og tilpasset opplæring
- Kostholdsinformasjon og undervisningsmateriell
- Food literacy og nutrition literacy
Læringsutbytte
Kandidaten
-har kunnskap om fagets historie og har bred kunnskap om sentrale styringsdokumenter for faget
-har kunnskap om matvarer og deres betydning i norsk kosthold
-har kunnskap om ulike bearbeidingsmåter og matteknologiske prosesser
-har kunnskap om kjøkkenhygiene
-har kunnskap om kulturelle variasjoner i mat og måltider
-har kunnskap om viktige kostholdsutfordringer blant barn og unge og hvordan skolen kan tilrettelegge for et helsefremmende kosthold
-har kunnskap om hvordan didaktiske modeller kan anvendes i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i mat og helse
Ferdigheter:
Kandidaten
-kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i mat og helse med fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og elevers ulike behov og grunngi faglige og didaktiske valg
-kan anvende ulike matlagingsmetoder til å lage mat med fokus på helse, kulturelt mangfold og bærekraftig forbruk
-kan lage trygg mat, og redusere matsvinn og smitte gjennom mat
-kan bruke digitale verktøy og medier i undervisningen
-kan kritisk vurdere kostholdsinformasjon og undervisningsmateriell opp mot eksisterende forskning
-kan bruke fagbegreper og finne fram til, anvende og vurdere forskningsbasert kunnskap med relevans for faget mat og helse
Kandidaten
-kan se faget mat og helse i et tids- og samfunnsmessig perspektiv og forstå hvordan faget kan bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse
-kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i mat og helse og har innsikt i relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger
-kan anvende faget mat og helse som læringsmiljø og danningsarena
Praktisk matlaging individuelt og i grupper med didaktisk refleksjon
- Dialogbasert forelesning
- Gruppearbeid og seminar
- Utstilling og ekskursjon
- Arbeid med digitale verktøy og media
- Praksis?
- Selvstudium
- Praktisk gruppeoppgave med utstilling og soppsertifikat
- Demonstrasjon av praktisk ferdighet i par
- Individuell skriftlig oppgave med kostregistrering
- Gruppeoppgave om matens verdikjede
- Gruppeoppgave om studentstyrt undervisning
- Individuell didaktisk oppgave
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen
- Flervalgstest i hygiene
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) | 40% | ||
Praktisk eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 60% |
4 timers individuell skoleeksamen (oktober)
Individuell praktisk- muntlig eksamen (desember)
Vurderes med gradert bokstavkarakter fra A- F, der E er laveste ståkarakter