2MMA5101-7 Matematikk: Matematisk tenkning og argumentasjon
- Emnekode2MMA5101-7
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Matematikk: Matematikkdidaktikk
- Analyse av matematisk argumentasjon
- Representasjoner og multimodalitet i matematisk tenkning og argumentasjon
- Lærerkunnskap om argumentasjon og bevis, inkludert kunnskap om hvordan lede elevers utforskning, problemløsning, argumentasjon og bevis.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike typer av matematisk argumentasjon og bevis
- har inngående kunnskap om bruk av ulike representasjoner i elevers argumentasjon og bevis
- har inngående kunnskap om prosessen der matematisk kunnskap utvikles gjennom utforskning, oppdagelse og matematisk argumentasjon
- har avansert kunnskap om matematisk tenkning og argumentasjon i skolen
Studenten
- kan produsere, diskutere og analysere matematisk argumentasjon og bevis
- kan lede elevers læring av problemløsning, argumentasjon og bevis
- kan bruke matematikkdidaktisk forskning i planlegging og evaluering av matematikkundervisning der elever utforsker og argumenterer
Studenten
- kan reflektere over hvordan arbeid med problemløsning, argumentasjon og bevis kan fremme elevers kritiske tenkning, dannelse og selvstendighet
- kan redegjøre for matematikkens egenart og inspirere elever til å oppdage sammenheng og estetikk i matematikken
- har inngående kunnskap om formativ vurdering gjennom elevers utforskende og argumenterende matematiske aktivitet
Undervisningen kan bestå av:
- Samlinger preget av studentaktive arbeidsformer
- Arbeid mellom samlingene individuelt og i grupper, både egeninitiert og lærerinitierte nettstøtteoppgaver og innleveringsoppgaver
Ved oppstart av hvert semester blir det publisert en semesterplan som beskriver obligatorisk undervisning det aktuelle semesteret. Underveis i semesteret legges det ut obligatoriske innleveringsoppgaver, obligatorisk nettstøtte og mer detaljerte arbeidsprogrammer knyttet til hver enkelt samling.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til semesterplanen.
- Inntil tre innleveringsoppgaver
- Deltakelse på nettstøtteoppgaver
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Datamaskin tilkoblet internett