2MMA5101-6 Matematikk: Matematikkdidaktikk
- Emnekode2MMA5101-6
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMA5101-5 Matematikk: Lineær algebra
 
- matematikkdidaktisk forskning, vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
 - teoretiske rammeverk for forskning på læring og undervisning av matematikk
 - forskning om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
 - forskning om sosiokulturelle forhold knyttet til læring, vurdering og undervisning av matematikk
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om matematikkdidaktisk forskning
 - har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
 - har inngående kunnskap om teoretiske rammeverk for forskning på læring, vurdering og undervisning av matematikk
 - har inngående kunnskap om hva forskning sier om bruk av digitale verktøy i skolens matematikkundervisning
 - har inngående kunnskap om hva forskning sier om sosiokulturelle forhold knyttet til undervisning, vurdering og læring av matematikk
 
Studenten
- kan lese og gjøre rede for innholdet i matematikkdidaktiske forskningsartikler
 - kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og vurdere matematikkundervisning
 - kan bruke rammeverk fra matematikkdidaktisk forskning til å analysere læring og undervisning i matematikk
 - kan reflektere over etiske problemstillinger i matematikkfaget
 - kan planlegge et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt
 
Studenten
- kan reflektere over hvordan forskning kan bidra til økt kvalitet i matematikkundervisningen
 
Undervisningen kan bestå av: forelesninger, studentaktive arbeidsformer og seminarer.
En semesterplan vil beskrive temaer og pensum for undervisningen, innleveringsoppgaver og arbeidskrav.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til semesterplanen.
- Et individuelt arbeidskrav om utarbeidelse av prosjektbeskrivelse for masteroppgave
 - Inntil fire øvrige arbeidskrav, individuelt og/eller i grupper
 - Deltakelse på forelesninger, studentaktive økter og seminarer, som presisert i semesterplanen
 - 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 100%  | 
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Datamaskin tilknyttet internett