2MMA5101-3 Matematikk 2, emne 3: Geometri og matematisk analyse
- Emnekode2MMA5101-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMA5101-1 Matematikk emne 1 og 2MMA5101-2 Matematikk emne 2
- Geometri
- Aksiomatisk oppbygning av euklidsk geometri
- Trigonometri med utledning av sinus- og cosinussetningen
- Vektorer og vektorregning, metriske egenskaper til vektorer i planet, skalarproduktet og projeksjoner
- Avbildninger i planet og kongruensavbildninger
- Kjenne til grunnskolegeometriens begrensninger og behovet for trigonometri
- Matematisk analyse
- Logaritmefunksjoner og trigonometriske funksjoner
- Grenseverdi og kontinuitet
- Derivasjon og anvendelser
- Funksjonsdrøfting
- Integrasjon, integrasjonsteknikker og anvendelser
- Differensiallikninger
- Matematisk teoridannelse
- Bevis og argumentasjon
- Eksperimenterende og utforskende arbeidsmåter
- Vurdering for læring og tilpasset undervisning
- Programmering: sentrale begreper, programmering med utvalgte verktøy
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematisk teoribygging
- har kunnskap om matematisk analyse og kan relatere denne kunnskapen til det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
- har kunnskap om grunnlaget og oppbygningen av euklidsk geometri og videre linjer fra geometrien i grunnskolen, og kan relatere denne kunnskapen til det matematikkfaglige innholdet på trinn 5–10
- har kunnskap om grunnleggende begreper i programmering
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen geometri og matematisk analyse og knytte dette til relevant fagdidaktisk arbeid for trinn 5–10
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen. Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil tre innleveringsoppgaver
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i semesterplanene
- 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
Individuell skriftlig 5 timers eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Gjeldende læreplan for grunnskolen
8 A4-sider med håndskrevne notater
Kalkulator uten kommunikasjonsmulighet
PC til del 1, men ikke del 2