2MMA171S-2 Matematikk 1, emne 2: Tall og algebra, statistikk og sannsynlighet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- Emnekode2MMA171S-2
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår, 2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171S-1 Matematikk 1, emne 1
 
- Grunnskolens matematikk knyttet til fagområdene 
- Tall og algebra. Videreføring av temaet Tall og regning fra Emne 1 med vekt på 
- Tallære
 - Prealgebra og algebra
 - Algebra og innføring av variabelbegrepet
 
 - Statistikk og sannsynlighet 
- Beskrivende statistikk
 - Sannsynlighet og sannsynlighetsmodeller
 
 - Funksjoner og funksjonsbegrepet
 - Algebraisk tenkning
 
 - Tall og algebra. Videreføring av temaet Tall og regning fra Emne 1 med vekt på 
 - Overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
 - Arbeidsformer og metoder i matematikkundervisning sett fra et elev- og lærerperspektiv med vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, algebra og statistikk og sannsynlighet
 - Formativ og summativ vurdering i matematikk, kartleggingsverktøy og problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring med vekt på de matematiske kunnskapsområdene tall, algebra og statistikk og sannsynlighet
 - Begrepet matematisk kompetanse
 - Kommunikasjon i klasserommet
 - Grunnleggende ferdigheter i matematikk
 - Regning som grunnleggende ferdighet og nasjonale prøver i regning
 - Didaktisk bruk av digitale verktøy
 - Programmering 
- Programmering og programmeringsverktøy for trinnene 5-7
 - Programmering i grunnskolen med vekt på overgangen mellom barne- og ungdomsskole
 
 - Norske læreplaner 
- Arbeid med norske lærerplaner generelt og gjeldende læreplan spesielt
 
 
Læringsutbytte
Studenten
- har dybdekunnskap i de matematiske kunnskapsområdene tall, algebra, statistikk og sannsynlighet
 - har kunnskap om prealgebra og algebraisk tenkning
 - har kunnskap om ulike representasjoner og overganger mellom disse
 - har kunnskap om elevers utvikling av begreper i tall og algebra, elevers møte med funksjoner og funksjonsbegrepet og overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
 - har kunnskap om lærings- og utviklingsprosesser knyttet til temaene tall, algebra og statistikk og sannsynlighet
 - har kunnskap om varierte arbeidsformer og bruk av ulike læremidler, herunder digitale
 - har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse, og hvordan regning er en grunnleggende ferdighet i alle skolefag og i hverdags- og arbeidsliv
 - har helhetlig kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget i grunnskolen
 - har god horisontkunnskap i matematikkfaget i gjeldende læreplan
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med særlig vekt på temaene tall og algebra, statistikk og sannsynlighet for alle elever på trinn 1–7
 - kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
 - kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
 - kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
 - kan bruke gjeldende læreplan aktivt i planlegging av matematikkundervisning
 - kan vurdere elevenes måloppnåelse eksemplifisert ved de matematiske kunnskapsområdene tall, algebra og statistikk og sannsynlighet, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
 - kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i programmering i grunnskolens trinn 5-7
 - kan bruke varierte arbeidsformer med utgangspunkt i kjerneelementene i matematikk
 
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning 
- som allmenndannende fag og dets samspill med
 - for kultur, filosofi og samfunnsutvikling
 - for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
 
 
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil tre innleveringsoppgaver individuelt og/eller i gruppe
 - Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
 - 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 4 Time(r)  | 1/3  | ||
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 2/3  | 
Eksamen er todelt:
Del 1: Individuell skriftlig 4 timers eksamen (nasjonal deleksamen). Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 1/3 av karakteren i Matematikk 1, emne 2.
Del 2: Individuell muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter, og teller 2/3 av karakteren i Matematikk 1, emne 2.
Både del 1 og del 2 må være vurdert til bestått for at emnet skal vurderes til bestått.