2MMA171-5 Matematikk: Tidlig tallforståelse og algebraisk tenkning
- Emnekode2MMA171-5
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171-4 Matematikk 2, emne 4
- Barns utvikling av tallforståelse
- Additiv og multiplikativ tenkning, med vekt på arbeid med heltall
- Brøk og forholdstenkning - Matematisering, bruk av virkelighetsnære kontekster og modellering i læring av matematikk
- Tidlig algebraisk tenkning
- Utforskning, generalisering, abstraksjon og argumentasjon i matematikkundervisningen
- Funksjonstenkning
- Tilpasset opplæring og tidlig innsats mot matematikkvansker
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående undervisningskunnskap om barns utvikling av tallforståelse
- har avansert kunnskap om tidlig algebraisk tenkning
- har inngående kunnskap om matematisk modellering
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom barns utvikling av tallforståelse og algebraisk tenkning
Studenten
- kan ta i bruk matematikkdidaktisk forskning i planlegging og evaluering av undervisning om algebraisk tenkning og utvikling av tallbegrep
- kan bruke forskning til å legge til rette for tilpasset opplæring
- kan sette seg inn i matematikkdidaktisk forskningslitteratur
Studenten
- har inngående kunnskap om betydningen av algebraisk tenkning for dybdelæring og problemløsning i matematikk
- kan reflektere over egen rolle som lærer i barns utvikling av tallbegrep og matematisk tenkning
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en undervisningsplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
- Inntil tre obligatoriske arbeidskrav, individuelt og/eller i grupper. Det kan være skriftlige arbeider, digitale produkter, eller muntlig framføring eller annen muntlig aktivitet.
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Datamaskin tilknyttet internett