2MMA171-3 Matematikk 2, emne 3: Algebraisk tenkning, geometri og programmering

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår, 2025 Vår, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MMA171-2 Matematikk emne 2

Emnets innhold
  • Bruk av forskning og undersøkelser som undervisningsverktøy
  • Matematisk teoridannelse
  • Bevis og argumentasjon
  • Abstraksjon og generalisering
  • Representasjon og kommunikasjon
  • Dynamisk programvare og digitale verktøy i matematikkundervisningen
  • Programmering i matematikkundervisningen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om å arbeide med og undervise i ulike typer argumentasjonsformer og matematiske bevis
  • har kunnskap om hvordan arbeide med abstraksjon og generalisering i grunnskolen.
  • har kunnskap om matematisk teoridannelse, knyttet til den systematiske oppbyggingen av matematiske emner
  • har kunnskap knyttet til progresjonen i læreplanen innenfor de matematiske kunnskapsområdene i grunnskolen
  • har kunnskap om ulike aktiviteter som fremmer forståelse for geometri og programmering.
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere elevenes læring som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring innenfor de matematiske kunnskapsområdene
  • kan planlegge variert undervisning med bakgrunn i teori og egne erfaringer
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert litteratur knyttet til matematikkundervisning
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.

Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en semesterplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen

Arbeidskrav
  • Inntil tre innleveringsoppgaver, individuelt og/eller i grupper
  • Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
Alle hjelpemidler tillatt unntatt kommunikasjon
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk