2ML327 Andrespråksdidaktikk

    • Emnekode
      2ML327
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav

Emnets innhold

Andrespråksdidaktikk er primært innrettet mot undervisning av elever i norsk skole som ikke har norsk som førstespråk, enten ved at de har vokst opp i Norge i et hjem der et annet språk enn norsk er det eneste eller det primære kommunikasjonsspråket, eller ved at de har kommet til Norge i løpet av skolealderen. Emnet er samtidig relevant for undervisning i eller på engelsk. Andrespråksdidaktiske perspektiver på barnehage og voksenopplæring vil også bli tatt opp. Utgangspunktet er allmenne teorier om to- og flerspråklighet og teorier om læring og undervisning både i situasjoner der det er tale om opplæring i et andrespråk, og i situasjoner der et andrespråk er opplæringsspråk for andre fag. Hovedfokus vil likevel ligge på norsk som andrespråk. Emnet sammenligner norsk med andre språk ut fra språktypologiske teorier, og presenterer modeller for beskrivelse, analyse og evaluering av muntlig og skriftlig produksjon og resepsjon, så vel som språklig bevissthet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relevante teorier om flerspråklighet og om språkutvikling og språklæring i flerspråklige kontekster
  • har inngående kunnskap om undervisning og læring når undervisningsspråket er et andrespråk
Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere norsk språk i språktypologisk perspektiv
  • kan beskrive, analysere og gi faglig begrunnete vurderinger av produktive og reseptive muntlige og skriftlige ferdigheter og av språklig bevissthet hos innlærere av norsk som andrespråk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om mål, innhold, metoder og organisering når det gjelder undervisning av elever med norsk som andrespråk innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som en kombinasjon av forelesninger på samlinger, skriftlige arbeider og nettaktiviteter mellom samlingene, bl.a. nettseminarer og videoforelesninger.

Arbeidskrav
  • Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Deltakelse i nettseminar
  • Ett individuelt skriftlig arbeid
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Dag(er)
  • Alle
100
Vurdering

Hjemmeeksamen over to dager med oppgave som besvares individuelt og skriftlig.

Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2M327 Andrespråksdidaktikk
10
Emnenavn på engelsk: 
Second language didactics
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Femårig lektorutdanning
Studieprogram
Lektorutdanning i språkfag
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)