2MKRLE171-6 KRLE: Religion, politikk og medier
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2KRLE171-5 KRLE: Flerkulturelt mangfold i utdanning
- Emnet har tre hovedområder: (1) religion og menneskerettigheter, (2) religion og politikk og (3) religion og medier.
- I emnet utforsker studentene hvordan de ulike områdene overlapper og virker sammen, og hvordan religion og livssyn formes og utvikles i møte med menneskerettigheter, medier og politikk.
- Gjennom utforskingen av de tre hovedområdene tematiseres også religion som begrep.
- I alle deler av emnet drøftes relevansen for undervisningen i skolen.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om forholdet mellom religion og menneskerettigheter
- har inngående kunnskap om forholdet mellom religion, politikk og lovgivning
- har inngående kunnskap om aktuelle utviklingstrekk knyttet til religioner og livssyn i Norge og andre europeiske land
- har inngående kunnskap om hvordan religion og livssyn kommer til uttrykk i medier, herunder digitale medier
- har inngående kunnskap om hvordan religion formes og endres når den formidles på ulike måter i dagens medie- og informasjonssamfunn
- har inngående kunnskap om bruk av vitenskapelige perspektiver og metoder i utforsking av religion i dag
Studenten
- kan anvende ulike vitenskapelige perspektiver på religion og livssyn slik de framtrer i Norge og andre europeiske land
- kan vurdere religioner og livssyns rolle i samfunnet med maktkritiske perspektiver, inkludert kjønnsteoretiske perspektiver
- kan kritisk vurdere ulike begrunnelser for menneskerettighetene og analysere hvordan menneskerettigheter brukes på forskjellige måter, inkludert som verdisystem og som juridiske rammer
- kan analysere medietekster om ulike religiøse temaer ut fra ulike perspektiver kan analysere hvordan utviklingstrekk i samfunnet påvirker rammene for KRLE-undervisningen i skolen og bidra til en relevant utvikling av faget
Studenten
- kan problematisere og reflektere over hvordan de ulike temaene som tas opp i emnet, påvirker hvordan vi forstår religion som begrep og kategori.
- kan reflektere over hvordan ulike forståelser av religion som begrep og kategori kommer til uttrykk i utformingen av og undervisningen i KRLE-faget.
- Forelesninger og seminarer med studentpresentasjon
- Selvstudium
- Bruk av digital læringsplattform
- Oppgaveskriving under veiledning
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Skriftlig oppgave om et utvalgt tema på 2000 ord
- Fagsamtale med lærer
- 75 % tilstedeværelse i undervisningen
- Utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100 |