2MIT4004 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Emnekode2MIT4004
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver for utdanningsvitenskapen
 - Epistemologiske spørsmål vedrørende emner som vitenskap, kunnskap og sannhet
 - Vitenskapsteoretiske perspektivers ontologiske posisjonering
 - Kvalitative og kvantitative tilnærminger til produksjon av kunnskap
 - Datainnsamling, analyse og tolkning av data
 - Forskningsetiske problemstillinger
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og sentrale begreper i disse
 - har inngående kunnskap om grunnleggende prinsipper for kvalitative og kvantitative tilnærminger til utdanningsvitenskapelig forskning
 - har inngående kunnskap om datainnsamling, -tolkning og -analyse for ulike sentrale forskningstilnærminger i utdanningsvitenskapelig forskning
 - har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
 
Studenten
- kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
 - kan på en kritisk måte analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
 - kan arbeide selvstendig i utarbeidelsen av en prosjektbeskrivelse for et mastergradsprosjekt
 - kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
 
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper om vitenskapsteoretiske perspektiver og om metodologiske problemstillinger i vurdering av eget og andres arbeid
 - kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet
 
- Forelesninger, både på campus og digitalt
 - Nettseminarer
 - Veiledning i gruppe og individuelt
 
- 75 % oppmøte til undervisning
 - Aktiv deltakelse i nettseminarer
 - Individuell skriftlig oppgave som så skal diskuteres i grupper
 - Skrive skisse til problemstilling og metode for egen masteroppgave og diskutere denne i grupper
 - Skrive revidert skisse til problemstilling og metode for egen masteroppgave
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 3 Dag(er)  | 
  | 100%  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager med oppgitt oppgave.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet