2MIT4001 Tilpasset opplæring: Lærevansker og læringsbarrierer
- Emnekode2MIT4001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Sosiokulturelle perspektiver på læring og dannelse
- Flerkulturell og flerspråklig opplæring i et historisk og aktuelt perspektiv
- Spesialpedagogikk i et historisk og aktuelt perspektiv
- Ulike perspektiver på lærevansker
- Anerkjennelse i skole og barnehage
- Intelligensbegrepet
- Høyfrekvente lærevansker:
Språk-, begreps- og kommunikasjonsvansker
Matematikk-, lese- og skrivevansker
Sosioemosjonelle vansker - Interseksjonalitet som forståelsesramme for sosial urettferdighet og diskriminering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer sett i individuelt og sosiokulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på læringsutfordringer og oversikt over høyfrekvente utfordringer ved læring
- har kunnskap om hvordan barnehagen og skolen gjennom sin organisasjon, sitt innhold eller sine arbeidsformer kan skape læringsbarrierer for enkelte elev- eller barnegrupper
Studenten
- kan analysere sentrale trekk ved norsk utdanningshistorie med vekt på synet på mangfold
- kan analysere og forholde seg kritisk til aktuelle politiske føringer knyttet til mangfold og se egen praksis i et historisk perspektiv
- kan analysere og anvende eksisterende teorier om lærevansker og elevatferd kan identifisere hvordan forholdet mellom den pedagogiske virksomheten i barnehage og skole og elevenes/barnas sosiokulturelle bakgrunn kan skape læringsbarrierer
Studenten
- kan reflektere kritisk over hvordan individuelle forutsetninger og skolens/barnehagens organisering og virksomhet kan skape ulike lærings- og utviklingsbetingelser
- kan kommunisere om og analysere sentrale begreper innenfor den flerkulturelle og flerspråklige pedagogikken, og bruke innsiktene i profesjonsutøvelsen
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialpedagogikkens grunnleggende begreper, samt historisk og ideologisk utvikling som fag og profesjon
- Undervisningen er samlingsbasert
- Forelesninger, både på campus og digitalt
- Nettseminarer på nettbasert læringsplattform
- Feltarbeid og seminarer
- Skriftlig rapport fra feltarbeidet med fokus på lærevansker og læringsbarrierer
- 75 % oppmøte til undervisning
- Et 20-timers feltarbeid
- Skriftlig feltrapport med fokus på lærevansker og læringsbarrierer. Omfanget på rapporten er begrenset oppad til 2500-3000 ord
- Forberede innlegg til to gruppeseminarer, samt aktiv deltakelse i ett nettseminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig eksamen gjennom samtale mellom en student og eksaminator over emner som blir oppgitt av eksaminator.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet