2MEN5101S-1 Engelsk 1, emne 1: English language
- Emnekode2MEN5101S-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Praktisk engelsk språkbruk
- Lydsystemet (fonemisk transkripsjon, uttale og intonasjon)
- Grammatikk (ordklasser, frasestruktur, setningsoppbygging, og grunnleggende grammatisk terminologi)
- Vokabular
- Språktilegnelse og språklæringsstrategier
- Innføring i relevant fagspråk
- Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale strukturer i det engelske språket (formverk, tekststruktur, lydsystem) og vokabular
- har kunnskap om språktilegnelse og språklæringsstrategier med fokus på unge språkinnlærere
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig, og være en god språkmodell for elevene
- kan bruke relevant terminologi for å beskrive formverk, tekststruktur, lydsystem og vokabular
- kan gjøre elevene bevisst på hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk elevene kan
Studenten
- kan utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse med særlig vekt på språklige temaer, blant annet gjennom å bruke relevante digitale verktøy til å utforske det engelske språket
- kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i språklige temaer i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling av språkferdigheter og språkbevissthet
- kan formidle om språklige temaer og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
Undervisningen blir lagt opp i form av ulike seminarer, arbeid i grupper og individuelt. Studentene skal også utføre praktiske oppgaver, inkludert hverandrevurdering. Aktiv deltakelse i undervisningen og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i årsplanen og undervisningsplanen. Undervisningen legges opp som ukentlig undervisning i form av seminarer. Aktiv bruk av For studenter på engelsk vil det på våren i første studieår arrangeres en studietur til Det Norske Studiesenteret ved Universitetet i York. Dette ukelange oppholdet omfatter undervisning i relevante engelskfaglige disipliner, samt mulighet for ekskursjoner. Studenter som er forhindret i å delta på studieturen vil få alternative oppgaver.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil 4 arbeidskrav, hvorav 1 muntlig. Arbeidskravene vil være individuelle og/eller i
- grupper. Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
|
5-timers individuell skriftlig skoleeksamen. Alle trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.