2MEN5101-5 Engelsk: Cultural Expressions in English
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MEN5101-4 Engelsk 2, emne 4
- Studie av en rekke kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden med fokus på didaktiske, kritiske og teoretiske vinklinger
- Bevisstgjøring av mangfoldet av kulturelle uttrykk som vi møter gjennom media, digitale kanaler, litterære tekster, film, musikk, og andre estetiske former.
- Teorier som fremmer forståelse av kulturelle forskjeller og likheter
- Analyser av mekanismer som underbygger stereotypier og hvordan disse kan håndteres i klasserommet
- Akademisk skriving
- Innføring i relevant fagspråk
- Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan man kan bruke kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden på mellom- og ungdomstrinnet
- har inngående kunnskap om forskjellige kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden, inkludert tekster for barn og unge som fremmer forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
- har inngående kunnskap om opplæring i engelsk på mellom- og ungdomstrinnet, inkludert progresjon i engelskfaget og tilpasset opplæring
- har inngående kritisk tekstanalytisk kompetanse og evne til å uttrykke seg faglig på engelsk muntlig og skriftlig
- har inngående kunnskap om hvordan emnets kunnskaper og ferdigheter kan brukes i arbeid med å fremme interkulturell forståelse og kompetanse
- har inngående kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for emnet og for engelskfaget på trinn 5-10
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning om kulturelle uttrykk og relevant didaktisk teori
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisnings-, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens evne til å tenke og reflektere over kulturelle uttrykk i den engelskspråklige verden, både på mellom- og ungdomstrinnet
- kan bruke et presist akademisk engelsk språk både muntlig og skriftlig
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til bruk av kulturelle uttrykk i engelskundervisningen på trinn 5-10
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg tilpasset elever på trinn 5-10 med kulturelle uttrykk fra den engelskspråklige verden som grunnlag
Undervisningen legges opp i form av seminarer og nettbasert arbeid, individuelt og i grupper. Nærmere spesifikasjon vil fremgå i årsplan og semesterplan. Aktiv deltakelse gjennom høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet.
- Inntil 4 obligatoriske arbeider (muntlig og/eller skriftlig) levert i henhold til frister spesifisert i undervisningsplanen. Arbeidskravene vil være individuelle og/eller i grupper.
- 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet