2MEN5101-4 Engelsk 2, emne 4: Research and development in the English subject
- Emnekode2MEN5101-4
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2MEN5101-1 Engelsk 1, emne 1 og 2MEN5101-2 Engelsk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått.
- Utvikling av problemstilling, valg av metode, kildebruk og egne skriveferdigheter gjennom akademisk skriving på engelsk
- Selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning
- Utvikling av didaktisk og pedagogisk kompetanse
- Vurdering i engelskfaget
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
- har kunnskap om noen sentrale teorier om fremmedspråkopplæring
- har kunnskap om metodene dokumentanalyse og litteraturgjennomgang
- har kunnskap om ulike typer tekst samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom oppgaven
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i forskjellige sjangre, og være en god språkmodell for elevene
- kan bruke vurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan bruke digitale læringsverktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og pedagogisk arbeid med elever
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
- kan gjennomføre et selvstendig FoU-arbeid under veiledning
- kan anskaffe, anvende og analysere data på en kritisk og selvstendig måte, som følger gjeldende etiske normer, ved å bruke enten dokumentanalyse eller litteraturgjennomgang som metode
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving på engelsk
Studenten
- kan kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan bidra til faglig utvikling gjennom å utføre et mindre forskningsprosjekt
- kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse
Undervisningen legges opp med ukentlig undervisning i form av seminarer. Arbeid med oppgaven utføres individuelt, under veiledning. Aktiv bruk av høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Studentene skal også utføre praktiske oppgaver, inkludert hverandrevurdering, slik det går fram av undervisningsplanen.
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Godkjent prosjektskisse
- Deltakelse på minst to veiledninger basert på skriftlig materiale innlevert på forhånd
- Deltakelse med fremlegg på oppgaveseminar
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell FoU-oppgave på ca. 5000 ord forankret i en fagdidaktisk problemstilling.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I vurderingen legges det vekt på innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.