2MEN171-4 Engelsk 2, emne 4: Research and development in the English subject
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Emner: 2MEN171-1 Engelsk 1, emne 1 og 2MEN171-2 Engelsk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått
- Utvikling av problemstilling, valg av metode, kildebruk og egne skriveferdigheter gjennom akademisk skriving på engelsk
- Selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning
- Utvikling av didaktisk og pedagogisk kompetanse
- Innføring i relevant fagspråk
- Innføring i relevante forskningsmetoder (f.eks. observasjon og spørreskjema som forskningsmetode)
- Anvendelse av vitenskapsteori og forskningsmetode
- Forskningsetikk
- Utvikling av kommunikative ferdigheter (muntlig formidling og dialog i klasserommet)
- Dialogisk vurdering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
- har kunnskap om noen sentrale teorier om fremmedspråkopplæring
- har kunnskap om ulike typer tekst samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom oppgaven
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i forskjellige sjangre, og være en god språkmodell for elevene
- kan bruke digitale læringsverktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og pedagogisk arbeid med elever
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle
- temaer til bruk i undervisning, blant annet i tverrfaglige prosjekt
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
- kan gjennomføre et selvstendig FoU-arbeid under veiledning
- kan anskaffe, anvende og analysere data på en kritisk og selvstendig måte som følger gjeldende etiske normer
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving på engelsk
Studenten
- kan kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan bidra til faglig utvikling og nytenkning gjennom å utføre et mindre forskningsprosjekt
- kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
Undervisningen går i vårsemesteret og legges opp med en innføringsdel bestående av ukentlig undervisning i form av seminarer. Det videre arbeidet med oppgaven utføres individuelt, under veiledning. Aktiv bruk av høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Studentene skal også utføre praktiske oppgaver slik det går fram av undervisningsplanen.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Godkjent prosjektskisse
- Deltakelse på minst to veiledninger basert på skriftlig materiale innlevert på forhånd
- Deltakelse med fremlegg på oppgaveseminar
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Individuell FoU-oppgave/ fordypningsoppgave på 5000-6000 ord forankret i en fagdidaktisk problemstilling.
I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Både innhold og språkferdigheter (engelsk) må møte minimumskravene for at en student skal få ståkarakter.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
|