2MAGSFVIT Den forskende lærer - Vitenskapsteori, metode og etikk
- Emnekode2MAGSFVIT
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner
- Ulike forskningsmetoder
- Utdanningsforskning
- Forskningsetiske problemstillinger
- Prinsipiell etikk
- Anvendt etikk, særlig knyttet til det digitale feltet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske problemer i utdanningsforskning
- har inngående innsikt i forskningsmetoder med relevans for utdanningsfeltet
- har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
- har inngående kunnskap om aktuelle etiske teorier
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisning og elevers læring
- kan reflektere over utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i eget forskningsarbeid
- kan analysere og kritisk drøfte etiske problemer, særlig knyttet til det digitale feltet, i lys av etiske teorier
Studenten
- kan drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver og metodiske spørsmål
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningsspørsmål
- kan formidle egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
- kjenner og kan anvende gjeldende forskningsetiske normer på fagfeltet
Undervisningen i emnet gis som forelesninger, seminarer og arbeid i mindre grupper, i tillegg til individuelt arbeid. Arbeidsmåtene fremmer studentdeltakelse og utvikler studentenes evne til analyse, samarbeid, drøfting og refleksjon. Emnet krever studentenes aktive deltakelse i seminarvirksomhet, blant annet gjennom presentasjon av forberedt seminarinnlegg og i nettbaserte aktiviteter gjennom semesteret.
Studentene gjøres oppmerksom på at ikke alle emnets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer.
- 80 % deltakelse i undervisning. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
- Ett forberedt seminarinnlegg, enten på nett eller på campus, individuelt eller i gruppe
- Inntil to skriftlige individuelle innleveringer som spesifisert i undervisningsplanen
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100% |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, med gitt oppgave. Omfang: ca 3000 – 3500 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.