2MAGSFVIT Den forskende lærer - Vitenskapsteori, metode og etikk
- Emnekode2MAGSFVIT
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner
 - Ulike forskningsmetoder
 - Utdanningsforskning
 - Forskningsetiske problemstillinger
 - Prinsipiell etikk
 - Anvendt etikk, særlig knyttet til det digitale feltet
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske problemer i utdanningsforskning
 - har inngående innsikt i forskningsmetoder med relevans for utdanningsfeltet
 - har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
 - har inngående kunnskap om aktuelle etiske teorier
 
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisning og elevers læring
 - kan reflektere over utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse
 - kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i eget forskningsarbeid
 - kan analysere og kritisk drøfte etiske problemer, særlig knyttet til det digitale feltet, i lys av etiske teorier
 
Studenten
- kan drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver og metodiske spørsmål
 - kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningsspørsmål
 - kan formidle egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
 - kjenner og kan anvende gjeldende forskningsetiske normer på fagfeltet
 
Undervisningen i emnet gis som forelesninger, seminarer og arbeid i mindre grupper, i tillegg til individuelt arbeid. Arbeidsmåtene fremmer studentdeltakelse og utvikler studentenes evne til analyse, samarbeid, drøfting og refleksjon. Emnet krever studentenes aktive deltakelse i seminarvirksomhet, blant annet gjennom presentasjon av forberedt seminarinnlegg og i nettbaserte aktiviteter gjennom semesteret.
Studentene gjøres oppmerksom på at ikke alle emnets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer.
- 80 % deltakelse i undervisning. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
 - Ett forberedt seminarinnlegg, enten på nett eller på campus, individuelt eller i gruppe
 - Inntil to skriftlige individuelle innleveringer som spesifisert i undervisningsplanen
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 3 Dag(er)  | 
  | 100%  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, med gitt oppgave. Omfang: ca 3000 – 3500 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.