2MAGSFVIT Den forskende lærer - Vitenskapsteori, metode og etikk

    • Emnekode
      2MAGSFVIT
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner
  • Ulike forskningsmetoder
  • Utdanningsforskning
  • Forskningsetiske problemstillinger
  • Prinsipiell etikk
  • Anvendt etikk, særlig knyttet til det digitale feltet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske problemer i utdanningsforskning
  • har inngående innsikt i forskningsmetoder med relevans for utdanningsfeltet
  • har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om aktuelle etiske teorier
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisning og elevers læring
  • kan reflektere over utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i eget forskningsarbeid
  • kan analysere og kritisk drøfte etiske problemer, særlig knyttet til det digitale feltet, i lys av etiske teorier
Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver og metodiske spørsmål
  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningsspørsmål
  • kan formidle egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
  • kjenner og kan anvende gjeldende forskningsetiske normer på fagfeltet
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i emnet gis som forelesninger, seminarer og arbeid i mindre grupper, i tillegg til individuelt arbeid. Arbeidsmåtene fremmer studentdeltakelse og utvikler studentenes evne til analyse, samarbeid, drøfting og refleksjon. Emnet krever studentenes aktive deltakelse i seminarvirksomhet, blant annet gjennom presentasjon av forberedt seminarinnlegg og i nettbaserte aktiviteter gjennom semesteret.

Studentene gjøres oppmerksom på at ikke alle emnets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer.

Arbeidskrav
  • 80 % deltakelse i undervisning. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
  • Ett forberedt seminarinnlegg, enten på nett eller på campus, individuelt eller i gruppe
  • Inntil to skriftlige individuelle innleveringer som spesifisert i undervisningsplanen
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, med gitt oppgave. Omfang: ca 3000 – 3500 ord.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i grunnskolefag - deltid
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)