2M338 Digital etikk
- Emnekode2M338
 - Studiepoeng10
 - Undervisningssemestre2023 Vår, 2024 Vår, 2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Prinsipiell etikk. Tilnærmingsmåter, ansvar, holdninger, konsekvenser.
 - Samfunnsmessige utfordringer ved digitale teknologier i moralfilosofisk lys.
 - Etiske problemer knyttet til digitale teknologier og kommunikasjonsformer, som journalistiske og sosiale medier, spill, Virtual Reality.
 - Jus og digitale medier: personvern, rettighetsspørsmål, økonomi.
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avanserte kunnskaper om etiske og juridiske utfordringer ved digital kommunikasjon og kultur
 - har spesialisert innsikt i forskningsetiske problemer knyttet til digitale medier
 - har inngående kunnskaper om etiske teorier og hvordan de kan anvendes
 
Studenten
- kan identifisere etiske og juridiske utfordringer knyttet til ulike former for digital teknologi og kommunikasjon
 - kan analysere og kritisk drøfte etiske problemer i lys av etiske teorier
 - kan anvende etisk og juridisk kunnskap i undervisning og formidling
 
Studenten
- kan reflektere kritisk over samfunnsmessige sider ved digital teknologi, kommunikasjon og kultur i moralfilosofisk lys
 - kan delta i fagdebatt og allmenne diskusjoner om etiske og juridiske aspekter ved digital kommunikasjon og kultur
 - kjenner og kan anvende gjeldende forskningsetiske normer på fagfeltet
 
Undervisningen vil bli gitt på samlinger på campus, som vist i undervisningsplanen, i form av både forelesninger og seminarer. I tillegg legges det opp til nettbasert aktivitet mellom samlingene. Studentene skal levere en skriftlig oppgave som de får tilbakemelding på fra faglærer. Emnet krever studentenes aktive deltakelse i seminarvirksomhet på campus, blant annet gjennom presentasjon av forberedte seminarinnlegg, og i nettbaserte aktiviteter gjennom semesteret.
Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper og møtes i disse til faste tider.
- Fremmøte til minst 80% av undervisningen.
 - Aktiv, faglig deltagelse ved nettseminarer som spesifisert i undervisningsplanen.
 - Inntil to innleveringsoppgaver som spesifiseres nærmere i undervisningsplanen.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 3 Dag(er)  | 
  | 100%  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over gitt oppgave, med en varighet på tre dager.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.