2M315-2 Fagdidaktikk engelsk
- Emnekode2M315-2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Emnet i fagdidaktikk skal legge et solid grunnlag for den didaktiske tenkningen og perspektiveringen som gjennomsyrer hele studiet.
- Engelsk som lingua franca
- Engelsk som et språk- og kulturfag
- Styrings- og veiledningsdokumenter relevante for engelskfaget
- De viktigste teoriene om læring av annet- og fremmedspråk
- Historiske og nåtidens didaktiske tilnærminger til engelsk som fremmedspråk
- Skoleelevenes tilegnelse av leksikalske og grammatikalske ferdigheter
- Litterære tekster i engelskfaget
- Tekst- og diskurskompetanse
- Interkulturell kompetanse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Profesjonskunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om engelskdidaktikkens metoder og grunnlagsproblemer
- har inngående kunnskap om grunnleggende temaer og utfordringer i engelskfagets didaktikk
- har inngående kunnskap om språklæringsteoriene og relevante tekstteorier som ligger til grunn for de mest anvendte fagdidaktiske tilnærminger til engelsk som skolefag
- har inngående kunnskap om engelskfaget i ulike skoleslag og for ulike elevgrupper
- har inngående kunnskap om læreplanverket og andre relevante styringsdokumenter
Profesjonsutøvelse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til sentral engelskdidaktisk forskning innenfor noen utvalgte områder, samt vurdere forskningens resultater
- kan bruke minst én av de metoder som benyttes i kultur- og språkfagdidaktisk forskning
Profesjonsutvikling
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om engelskfaget med elever, studenter, fagmiljøet og allmennheten, samt gi opplæring innenfor fagområdet
- kan bruke ervervede kunnskaper og ferdigheter på ny måter og dermed bidra til nytenkning og innovasjon
Den nettbaserte delen er basert på læringsplattformen Canvas. Studentene skriver oppgaver, deltar i nettseminar og får digital veiledning. Samlingene vil være basert på forelesninger, seminarframlegg, samtale og diskusjoner. Studiet innebærer også veiledet planlegging, gjennomføring og rapportering av et avgrenset empirisk arbeid som skal ha tematisk tilknytning til emnet og hvis gjennomføring og resultat diskuteres i lys av metodologiske og teoretiske utgangspunktene som framkommer i emnets skriftlige pensum.
- Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
- Deltakelse på nettseminarer
- Empirisk arbeid
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell | 30 Minutt(er) | 50% | ||
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 50% |
Eksamen gjennomføres som muntlige diskusjoner mellom to og to studenter over emner som blir oppgitt av eksaminator. Alternativt muntlig samtale mellom en student og eksaminator over emner som blir oppgitt av eksaminator. Varighet 30 minutter. Teller 50 % av samlet karakter i emnet.
Skriftlig rapport fra det empiriske arbeidet med omfang 3500 - 4000 ord (ikke medregnet referanser) som teller 50 % av samlet karakter i emnet.
Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.