2INTSEMLU Internasjonalt semester i lærerutdanningene

    • Emnekode
      2INTSEMLU
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått 120 studiepoeng innenfor grunnskole- eller barnehagelærerutdanning.

Emnets innhold
  • Komparativ utdanning    
  • Globalisering og internasjonalisering 
  • Fattigdom og utviklingsteorier
  • Historie, økonomi og politikk i utvalgte land i Sør.
  • Feltarbeid i annen kultur.   
  • Pedagogisk arbeid i en interkulturell kontekst

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

 

  • kjenner til sentrale aspekter og faser i den globale maktbalanse og historie knyttet til utdanning, kolonialisme og imperialisme
  • kjenner til politisk, økonomisk og sosial utvikling i Norge og de utvalgte land i Sør.
  • kjenner til trender i utdanningshistorie i Norge og de utvalgte land i Sør
  • kjenner til forholdet mellom utdanning og bærekraftig utvikling i ulike regioner av verden
  • kjenner til ulike utviklingsteorier og pedagogiske teorier knyttet til nord-sør maktperspektiver
  • kjenner til forhold rundt barndom, samfunn og familiestrukturer i de utvalgte land i Sør
  • kjenner til vitenskapelige teorier, forskningsmetoder og feltarbeid i en annen kultur
Ferdigheter

Studenten

  • kan samhandle og kommunisere med mennesker fra ulike kulturer i en utdannings- og arbeidskontekst
  • kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn med en annen kultur- og språkbakgrunn
  • kan utveksle synspunkter om sentrale politiske, økonomiske og kulturelle problemstillinger i et nord-sør perspektiv
  • kan delta i og lede pedagogisk arbeid i barnehager/skoler i det aktuelle landet
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, egen kultur og politisk ståsted i møte med andre
  • kan planlegge og gjennomføre en undervisningsøkt i en interkulturell kontekst
  • kan planlegge og gjennomføre en empirisk undersøkelse i en interkulturell kontekst
  • kan utføre kartleggingsoppgaver med komparativt innhold
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende teoretisk kunnskap for å forstå og fremme læring i ulike kulturelle kontekster
  • kan drøfte årsaker til ulikhet og skjev ressursfordeling i utdanning og samfunn, lokalt og globalt
  • kan drøfte utdanning i internasjonal perspektiver
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning skjer før og etter opphold i utlandet ved:

  • intensiv samlingsundervisning ved semesterstart før utreise
  • refleksjonsseminar og oppgaveveiledning etter utenlandsoppholdet 
  • det vil være en veksling mellom forelesninger, seminarer med refleksjon i gruppe, framlegg, ekskursjoner og digitale ressurser avhengig av de ulike kontekstene
  • veiledning under utenlandsopphold

Studenten forventes å være i utlandet i minst 3 måneder. 5 uker skal vies til feltarbeid knyttet til undervisning eller tilsvarende pedagogisk arbeid i lokale skoler eller barnehager.

Partnerinstitusjoner i utlandet arrangerer innføringskurs ved ankomst, og er med i oppfølging og veiledning av arbeidskrav under oppholdet.

Hovedarbeidsspråk er engelsk. Studenter må påregne reisekostnader i forbindelse med feltarbeid.

Arbeidskrav
  • 80% obligatorisk fremmøte til all undervisning og feltarbeid både hjemme og i utlandet
  • Et individuelt muntlig framlegg knyttet til problemstilling og planen til den foreslåtte prosjektoppgaven før utreise.
  • 3 måneder opphold i det utvalgte landet hvor av minimum 5 uker skal vies til feltarbeid
  • Samle data til prosjektarbeid
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Kombinasjonseksamen
ECTS - A-F
Individuell
Vurdering
  • En individuell prosjektoppgave med problemstilling fra skoler eller barnehager
  • Justerende, individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Femårig lektorutdanning
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)