2BPRAS-1-1 Praksis 1. studieår

    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle kunnskapsområdene i utdanningen, og anses som en sentral læringsarena. Det er progresjon i praksisstudiet, og studiet er knyttet til ulike sider av barnehagelæreres virksomhet. 

Innholdet i praksisstudiet er knyttet til kunnskapsområdene«Barns utvikling, lek og læring», «Samfunn, religion, livssyn og etikk» og «Natur, helse og bevegelse».

Sentralt i praksisstudiet 1. studieår

  • Barnehagelærerens rolle og oppgaver
  • Pedagogisk ledelse av og med barn og barnegrupper
  • Samspills- og relasjonsarbeid i arbeid med barn, foreldre og personale
  • Profesjonsetikk
  • Observasjon
  • Deltakelse i barnehagens arbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens virksomhet og barnehagelærerens oppgaver og rolle
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse av og med barn og barnegrupper
  • har kunnskap om samspills- og relasjonsarbeid
  • har kunnskap om profesjonsetikk og barnehagens samfunnsmandat
Ferdigheter

Studenten

  • viser evne til å lede seg selv og barn
  • viser evne til omsorg og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner
  • viser evne til samspill med barn og ivaretakelse av barns integritet
  • kan anvende ulike observasjonsmetoder for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
  • har evne til å kommunisere med barn, personale, foresatte og eksterne samarbeidspartnere på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
Generell kompetanse

Studenten

  • kan sette ord på og reflekterer over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til pedagogisk ledelse i møter med barn og barnegrupper, samt egne erfaringer
  • viser forståelse for hvordan barnehagen jobber med rammeplanen og hvordan rammeplanen gjenspeiles i barnehagens virksomhet
  • viser innsikt i didaktiske prosesser i barnehagen, og kritisk vurderer egen pedagogisk ledelse og praksis
  • viser evne til og forståelse for profesjonsetiske utfordringer og perspektiver i arbeid med barn, foreldre og personale
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i første studieår består av totalt 35 dager veiledet og vurdert praksis (20 dager høst og 15 dager vår). Praksis foregår i samme barnehage høst og vår.

Studenten skal observere, planlegge og delta i formelle og uformelle leke- og læringssituasjoner og i hverdagsaktiviteter. Studenten skal gjennomføre oppgaver knyttet til kunnskapsområdene, og skal aktivt oppsøke og delta i veiledning.

 Høgskolen har egne føringer for praksisstudiet. Disse føringene tydeliggjør forventninger og ansvar til de involverte partene: Praksis i barnehagelærerutdanningen

Obligatoriske aktiviteter
  • Obligatorisk tilstedeværelse (inkluderer praksisdager, praksisforberedelse, deltakelse på førpraksismøte, profesjonssamtale, veiledning gitt av praksislærer, praksisoppsummering)
  • Midtveisvurdering
Eksamen

Veiledet, individuell praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk