2BPRAC-3-1 Praksis 3. studieår
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått
Praksisstudiet i barnehagelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle kunnskapsområdene i utdanningen, og anses som en sentral læringsarena. Det er progresjon i praksisstudiet, og studiet er knyttet til ulike sider av barnehagelæreres virksomhet.
Innholdet i praksisstudiet er knyttet til fordypningen studenten har valgt, samt kunnskapsområdet «Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid».
Sentralt i praksisstudiet 3. studieår:
- Ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
- Utviklingsarbeid og endringsprosesser
- Ledelse av pedagogiske prosesser knyttet til valgt fordypning
- Deltakelse i barnehagens arbeid
- Barnehagen i et samfunnsperspektiv
- Veiledning i sammenheng med utviklingsarbeid og endringsprosesser
- Analyse og vurdering av barnehagens organisatoriske rammer, herunder ledelsesmessige forhold for utøvelse av pedagogisk praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for å fremme barnehagen som en lærende organisasjon
- har kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger
- har kunnskap om styrerens rolle og oppgaver og om personalledelse
Studenten
- viser evne til å lede barnehagen som en lærende organisasjon, gjennom ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen
- kan anvende relevant profesjonsforskning i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
- kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
Studenten
- kan reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt
- viser evne og forståelse for profesjonsetiske utfordringer i utviklings- og endringsarbeid gjennom kritisk refleksjon
- kan reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
- viser bevissthet over egen danningsprosess knyttet til egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat, og reflekterer kritisk over dette
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisstudiet i tredje studieår består av totalt 25 dager veiledet og vurdert praksis (10 dager høst og 15 dager vår). Praksis foregår i samme barnehage høst og vår.
Studenten skal observere, planlegge og delta i formelle og uformelle leke- og læringssituasjoner og i hverdagsaktiviteter, samt lede personalet i utviklingsarbeid. Studenten skal gjennomføre oppgaver knyttet til fordypningen og kunnskapsområdet «Ledelse, samarbeid og utvikling», og skal aktivt oppsøke og delta i veiledning.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.
- Obligatorisk tilstedeværelse (inkluderer praksisdager, praksisforberedelse, deltakelse på førpraksismøte, praksismøte, veiledning gitt av praksislærer, praksisoppsummering)
- Midtveisevaluering
Veiledet, individuell praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått etter avsluttet praksis i vårsemesteret.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell |