2BFSLFS-1 Barnespråk, barnelitteratur og barnekultur
- Emnekode2BFSLFS-1
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2BPRAS-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BSTMS-1 Språk, tekst og matematikk og 2BKKKS-2 Kunst, kultur og kreativitet, eller tilsvarende
- Flerspråklighet og flerspråklig utvikling
- Flerspråklige læringsmiljø i barnehagen
- De yngste barnas språkutvikling
- Kartlegging og vurdering av barns språkferdigheter
- Nyere bildebøker i møte med barnehagens litterære tradisjon
- Skrift- og bildekultur i et mangfolds- og flerspråklighetsperspektiv
- Tidlig skriving og tidlig lesing
- Vurdering og formidling av barnelitteratur
- Litteratur for de yngste barna
- Utvikling av språklig bevissthet
- Barns møter med litterære tekster i ulike sjangrer og medier
- Barnelyrikk og sanglyrikk
- Barnestemmens særlige kvaliteter
- Vurdering og formidling av ulike musikkuttrykk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om nyere teorier og forskning om barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, særlig i et flerspråklighets- og mangfoldsperspektiv
- har kunnskap om vurdering av barns språkferdigheter
- har kunnskap om barnelitterære sjangrer i ulike medier
- har kunnskap om barns møter med barnelitterære sjangrer i ulike medier
- har kunnskap om barns medfødte musikalitet
Studenten
- kan reflektere rundt sin og andres rolle som språklige rollemodeller
- kan organisere et inkluderende, variert og stimulerende språkmiljø tilpasset barns ulike behov
- kan sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens litteratur- og tekstformidling
- kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer i ulike medier
- kan tilrettelegge for barns møter med barnelitterære sjangrer i ulike medier
- kan forholde seg kritisk og kreativt til IKT som didaktisk verktøy i arbeidet med språk og litteratur
- kan tilrettelegge for at barn utvikler sin musikalitet
Studenten
- kan vurdere og reflektere over barnehagens arbeid med litteratur, språk- og musikkdidaktikk, særlig i et mangfolds- og flerspråklighetsperspektiv
- kan kommunisere og drøfte litteratur-, språk- og musikkdidaktiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- forholder seg aktivt til nyere forskning på barnelitteratur, barnespråk og barnekultur
- Forelesninger
- Seminarundervisning
- Studentaktivitet individuelt og i gruppe
- Bruk av læringsplattformen Canvas
- Veiledning
- Praksis som læringsarena, 2 uker
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at frammøtet registreres
- Individuell planlegging og gjennomføring av opplegg i praksis
- En praksisrapport
- En individuell fagtekst
- Et muntlig framlegg knyttet til praksis
- Aktivitet mellom samlinger som fremgår av undervisningsplanen, og som skal dokumenteres
- Inntil 3 mindre oppgaver, se undervisningsplan
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50% | |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50% |
- Individuell mappeinnlevering som teller 50 % av den samlede karakteren i emnet. Mappen skal bestå av to obligatoriske, individuelle skriftlige arbeider. Det ene er en praksisrapport knyttet til individuell planlegging og gjennomføring av et opplegg i praksis, det andre er en individuell fagtekst. Mappen skal avspeile bredden i fordypningen.
- Individuell muntlig eksamen som teller 50 % av den samlede karakteren i emnet.
Presentasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Det gis én sluttkarakter.