2BFINTSEM-1 Internasjonalt semester
- Emnekode2BFINTSEM-1
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 120 studiepoeng innenfor barnehagelærerutdanningen
- Aktuelle teorier om forsking generelt og om feltarbeidsmetoder
- Sosialantropologiske perspektiver
- Kulturforskjeller mellom Norge og det aktuelle landet
- Kommunikasjon i et globalt perspektiv
- Samfunnsperspektiver og utdanningssystem i det aktuelle landet studenten skal til
- Barnehagearbeid i det aktuelle landet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forsking om feltarbeidsmetoder
- har kunnskap om sosialantropologiske perspektiver
- har kunnskap om kulturforskjeller
- har kunnskap om kommunikasjon i et globalt perspektiv
- har kunnskap om det aktuelle landet studenten skal til
- har kunnskap om barnehager i det aktuelle landet
Studenten
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn med annen kultur- og språkbakgrunn
- kan delta i pedagogisk arbeid i barnehager i det aktuelle landet
- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
- kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold
- kan lede pedagogiske prosesser i arbeid med barn i det aktuelle landet
- kan planlegge og gjennomføre enkle undervisningssituasjoner for ansatte i barnehagene i det aktuelle landet
- kan utføre kartleggingsoppgaver knyttet til enkeltbarnehager med mål om å utvikle kunnskap om barnehager i det aktuelle landet
- kan utføre kartleggingsoppgaver med komparativt innhold
Studenten
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan vise toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
- kan formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
- Forelesning og aktiviteter
- Studentaktivitet individuelt og i gruppe
- Veiledning
- Bruk av læringsplattformen Canvas
- Praksisopphold i utlandet, knyttet til barnehager og utdanningsinstitusjon
- Rapportskriving
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- All undervisning før utreise er obligatorisk.
- Et individuelt muntlig framlegg knyttet til foreslåtte problemstillinger før utreise
- Arrangere workshop for barnehageansatte
- Delta i nettsamtale
- En skriftlig oppgave knyttet til praksisfortelling
- Deltagelse på midtveisseminar
- Veiledet og vurdert praksis i 10 dager = 60 timer
- Arbeid i barnehage som en del av oppholdet, 40-45 dager som også dekker kravet om 10 dager praksis i fordypningen
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 40% | |||
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) | 60% |
- Individuell muntlig eksamen, teller 40 % av samlet karakter.
- Skriftlig rapport, teller 60 % av samlet karakter. Rapporten kan leveres individuelt eller to og to. Ved gruppeinnlevering står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Begge vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.