2BFBBUC-1 Bærekraftige barnehagepraksiser
- Emnekode2BFBBUC-1
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2BPRAC-2-1 Praksis 2. studieår eller tilsvarende, må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått 2BBULLC-2 Barns utvikling, lek og læring, BULL2, 2BNHBC-1 Natur, helse og bevegelse og 2BKKKC-2 Kunst, kultur og kreativitet, eller tilsvarende
- Perspektiver for kritisk tenkning
- Prosesser som bidrar til kritisk tenkning hvor kropp og affekt er sentralt.
- Barns estetiske væremåte og uttrykksformer
- Bærekraftig utvikling som verdiperspektiv
- Naturmaterialer som utgangspunkt for barns estetiske læreprosesser
- Gjenbruksmaterialer som styrker og fremmer barns kreative kompetanse
- Ansvarlig forbruk, miljøavtrykk og bærekraftig ressursbruk
- Likeverd, rettferdighet, likestilling, solidaritet og redusering av ulikheter
- Perspektiver på ivaretakelse av verdens miljø og mangfold
- Økologiske problemstillinger
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike perspektiver for å kunne re-tenke etiske og bærekraftige levemåter i egne liv og i pedagogiske barnehagepraksiser
- har kunnskap om lek som inngang til og ivaretakelse av bærekraftige perspektiver i barnehagen
- har kunnskap om hvordan omgivelser og materialer gjennom estetiske læreprosesser kan være drivkraft for barnehagepraksiser der bærekraftig utvikling er sentralt
- kjenner til hvordan bærekraftig utvikling presenteres i relevante nasjonale og internasjonale føringsdokumenter
- kjenner til nasjonal og internasjonal forskning om bærekraft med relevans for barnehagelærerprofesjonen
Studenten
- kan legge til rette for at barn får en begynnende forståelse av å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet
- kan bidra til læringsfellesskap der barn kan medvirke i egen og andres danning
- kan erverve kunnskap om og erfaringer med å arbeide flerfaglig, tverrfaglig og utforskende
- kan anvende sin kunnskap om pedagogiske prosesser til å lede og veilede prosjekter knyttet til bærekraft for alle barn i barnehagen
- kan anvende sin kunnskap om bærekraft som del av barnehagens hverdagspraksis og verdigrunnlag
Studenten
- kan reflektere kritisk rundt bærekraftig utvikling
- kan integrere bærekraftig tenkning i pedagogisk praksis i barnehage
- kan i samarbeid med barn og personalet arbeide med å planlegge, lede og skape barnehagepraksiser for bærekraftig utvikling
- kan legge til rette for at barna får bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser, danning og lek knyttet til bærekraftig utvikling
- Prosjektarbeid
- Dialogforelesning
- Gruppearbeid
- Individuelt skriftlig arbeid
- Ekskursjoner
- Praktisk arbeid
- Verkstedarbeid
Praksis
Praksis er en integrert del av emnet. Det er en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksisstudiet. Arbeidet med emnet og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene skal forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet. For nærmere beskrivelser av praksis vises det til emneplan for praksis og gjeldende Retningslinjer for praksisstudiet.
- 75% obligatorisk fremmøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for at fremmøtet registreres.
- Et skriftlig individuelt arbeidskrav, inngår som del av mappe.
- Inntil to praktiske arbeidskrav med muntlig eller skriftlig refleksjon i gruppe. Inngår som del av mappe.
- Tverrfaglig arbeidskrav knyttet til praksis, inngår som del av mappe.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.