29VPBHG30 Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Emnekode29VPBHG30
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Fullført førskole- eller barnehagelærerutdanning
Emnet er bygd opp av to temaer.
Tema 1: Praksisveilederrollen – hva innebærer den?
-
Veiledning som redskap for profesjonsutvikling
-
Veiledningsteorier og metoder
-
Praksisveiledning
-
Rammeplan for barnehagen
-
Rammeplan for barnehagelærerutdanningen
-
Kommunikasjon og samspillsteorier
Tema 2: Veiledning i barnehageprofesjonen
-
Progresjon i profesjonsutvikling
-
Kollektive utviklings- og læringsprosesser
-
Praksisveilederrollen
-
Profesjonsetikk
-
Kunnskapsløftet, og overgang fra barnehage til skole
-
Overgang fra utdanning til yrke
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har inngående kunnskap om Rammeplan for barnehager og kjennskap til hvordan rammeplanen kan bidra til kontinuitet i hele opplæringsløpet
-
har avansert kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsutvikling
-
har avansert kunnskap om ulike veiledertradisjoner
-
har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske perspektiver på veilederrollen og profesjonsutøvelsen som barnehagelærer
-
kan anvende forskningsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse til å belyse og reflektere over praksisveiledningen
-
har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier knyttet til praksisveiledning
-
har inngående kunnskap om kollektive utviklings- og læringsprosesser
Studenten
-
kan planlegge og gjennomføre veiledningsprosesser samt reflektere over egen veilederrolle
-
kan bruke ulike veiledningsteorier og metoder både individuelt og i gruppeveiledning
-
kan lytte, utfordre, støtte og skape progresjon i studentenes profesjonsutvikling
-
kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forskningsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i samsvar med profesjonsetiske normer
-
kan gjennomføre veiledningssekvenser knyttet til kontinuitet i opplæringsløpet når det gjelder overgang fra barnehage og skole
-
kan gjennomføre kollektive læreprosesser for profesjonsutvikling
Studenten
-
kan analysere praksisveiledning som støtter studenten i egen profesjonsutvikling og som deltaker i kollektive læringsprosesser i praksisbarnehagen
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i veiledning for profesjonsutvikling
-
kan analysere og forholde seg kritisk til profesjonsetiske normer
-
kan kommunisere faglige profesjonsetiske dilemmaer i praksisfeltet
-
Forelesninger
-
Seminarer
-
Gruppearbeid
-
Bruk av nettet som læringsverktøy
-
Veiledningsøvelser
-
Erfaringsutveksling
-
Skriftlige og muntlige arbeider
-
Faglig veiledning
-
Nettverksmøter mellom samlinger
Et nettbasert studiestøttesystem benyttes i undervisningen.
-
Deltakelse på alle samlingsdager
-
To skriftlige refleksjonsnotat
-
Deltakelse i tre nettverkssamlinger i studiegrupper med felles refleksjon over oppgitte temaer
-
Planlegge, gjennomføre og vurdere tre veiledninger med studenter (skriftlig)
-
Et gruppearbeid i form av en muntlig gjennomføring
-
En individuell skriftlig oppgave
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
| 100% |
Skriftlig individuelle hjemmeeksamen over fem virkedager
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
VUVEI Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage | 30 | 01.08.2023 | Enkelte samlingsdager gjennomføres sammen med VUVEI. |