29SAM117-2 Mennesker, samfunn og globalisering

    • Emnekode
      29SAM117-2
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Befolkningslære og migrasjon
  • Globalisering, utviklingsteori, utviklingsstrategi og konsekvensene for levekår lokalt og globalt
  • Nasjonale, lokale og internasjonale politiske institusjoner og politiske beslutningsprosesser
  • Politiske teorier, ideologier og maktteori, betydning for politisk organisering og politisk praksis
  • De eldste samfunn i verden fram til antikken og i Norge fram til vikingtiden
  • Lokalhistorie

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samspillet mellom demografisk utvikling, bosettingsmønster og migrasjon
  • har kunnskap om ulike økonomiske utviklingsteoretiske diskurser
  • har kunnskap om levekår, ulikhet og ressursfordeling lokalt og globalt
  • har kunnskap om ideologier, makt og politiske systemer og betydningen av valg av samfunnsvitenskapelig teoretisk perspektiv
  • har kunnskap om demokrati og demokratisering som begrep og prosess i et utvalg teoretiske perspektiv
  • har kunnskap om de tidligste samfunn i verden og i Norge
  • har kunnskap om lokalhistorie som disiplin og hvordan den kan brukes i undervisningen
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og lede læringsprosesser med særlig vekt på begynneropplæring og reflektere over sammenhengen mellom individuell og kollektiv læring, tilpasset opplæring og vurdering
  • kan kartlegge elevenes kompetanse og faglige behov ved hjelp av ulike verktøy
  • kan reflektere over samspillet mellom økonomiske system og lokal og globale levekårs og miljøutfordringer
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å illustrere ulikhet langs ulike dimensjoner og presentere data på måter som legger til rette for gode læringsprosesser i et sammensatt klasserom
  • kan dokumentere evne til å sette forståelse av samspill mellom majoritet, minoritet, sosialisering og identitetsutvikling i arbeid med sentrale samfunnsfaglige begrep
  • kan reflektere over ulike årsaker til samfunnsmessig endring og hvorfor ulike samfunn i økende grad har blitt vevd sammen med hverandre
  • kan utforme elevoppgaver som utfordrer elevenes grunnleggende ferdigheter        
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan ulike forståelser av fortiden blir til og kan brukes i ulike samfunnsmessige kontekster
  • kan reflektere over sammenhenger mellom kilder, kildebruk og historie- og samfunnsforståelser
Arbeids- og undervisningsformer

Bruk av ulike digitale læringsressurser som forelesninger og presentasjoner, faglig digital kommunikasjon mellom studenter og mellom studenter og lærere, digitale innleveringer og lærerresponser. Studentenes bruk og utveksling av egne praksiserfaringer er en viktig ressurs i læringsarbeidet. Høgskolens læringsplattform benyttes.

Arbeidskrav

Tre arbeidsoppgaver, en i geografi, en i samfunnskunnskap og en i historie. Minst en av oppgavene fører til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig og/eller fagdidaktisk kunnskap, og minst en av oppgavene innebærer levering av en skriftlig tekst.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
100%
Vurdering

Digital muntlig eksamen.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Samfunnsfag 1 for 1.-7- trinn
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)