29SAM117-2 Mennesker, samfunn og globalisering
- Emnekode29SAM117-2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Befolkningslære og migrasjon
- Globalisering, utviklingsteori, utviklingsstrategi og konsekvensene for levekår lokalt og globalt
- Nasjonale, lokale og internasjonale politiske institusjoner og politiske beslutningsprosesser
- Politiske teorier, ideologier og maktteori, betydning for politisk organisering og politisk praksis
- De eldste samfunn i verden fram til antikken og i Norge fram til vikingtiden
- Lokalhistorie
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om samspillet mellom demografisk utvikling, bosettingsmønster og migrasjon
- har kunnskap om ulike økonomiske utviklingsteoretiske diskurser
- har kunnskap om levekår, ulikhet og ressursfordeling lokalt og globalt
- har kunnskap om ideologier, makt og politiske systemer og betydningen av valg av samfunnsvitenskapelig teoretisk perspektiv
- har kunnskap om demokrati og demokratisering som begrep og prosess i et utvalg teoretiske perspektiv
- har kunnskap om de tidligste samfunn i verden og i Norge
- har kunnskap om lokalhistorie som disiplin og hvordan den kan brukes i undervisningen
Studenten
- kan planlegge og lede læringsprosesser med særlig vekt på begynneropplæring og reflektere over sammenhengen mellom individuell og kollektiv læring, tilpasset opplæring og vurdering
- kan kartlegge elevenes kompetanse og faglige behov ved hjelp av ulike verktøy
- kan reflektere over samspillet mellom økonomiske system og lokal og globale levekårs og miljøutfordringer
- kan anvende digitale hjelpemidler til å illustrere ulikhet langs ulike dimensjoner og presentere data på måter som legger til rette for gode læringsprosesser i et sammensatt klasserom
- kan dokumentere evne til å sette forståelse av samspill mellom majoritet, minoritet, sosialisering og identitetsutvikling i arbeid med sentrale samfunnsfaglige begrep
- kan reflektere over ulike årsaker til samfunnsmessig endring og hvorfor ulike samfunn i økende grad har blitt vevd sammen med hverandre
- kan utforme elevoppgaver som utfordrer elevenes grunnleggende ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over hvordan ulike forståelser av fortiden blir til og kan brukes i ulike samfunnsmessige kontekster
- kan reflektere over sammenhenger mellom kilder, kildebruk og historie- og samfunnsforståelser
Bruk av ulike digitale læringsressurser som forelesninger og presentasjoner, faglig digital kommunikasjon mellom studenter og mellom studenter og lærere, digitale innleveringer og lærerresponser. Studentenes bruk og utveksling av egne praksiserfaringer er en viktig ressurs i læringsarbeidet. Høgskolens læringsplattform benyttes.
Tre arbeidsoppgaver, en i geografi, en i samfunnskunnskap og en i historie. Minst en av oppgavene fører til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig og/eller fagdidaktisk kunnskap, og minst en av oppgavene innebærer levering av en skriftlig tekst.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Digital muntlig eksamen.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.