29NOR2813-2 Språk og samfunn

    • Emnekode
      29NOR2813-2
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Norsk 1 eller tilsvarende studier på 30 studiepoeng

Emnets innhold
  • Tekster fra ulike språkhistoriske perioder fra urnordisk og norrønt til moderne tid
  • Tekster skrevet på ulike norske talemål og dansk og svensk
  • Normeringspolitikk og forholdet mellom nynorsk og bokmål, herunder forholdet mellom tale og skrift
  • Nynorksdidaktikk og  andrespråksdidaktikk i et samfunnsperspektiv

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om norsk og nordiske språk ut fra et historisk og sammenliknende perspektiv
  • har kunnskap om ytre norsk språkhistorie og språkpolitikk
  • kjenner til sammenliknende forskningsmetoder for å kunne arbeide med eldre norsk og nordisk og moderne talemål (norrønt, dialektologi og sosiolingvistikk)
  • har kunnskap om bruk av relevante digitale verktøy i arbeidet med språklige emner
  • har kunnskap om forholdet mellom samfunnsrelaterte språklige emner som disiplin og deres rolle i gjeldende læreplanverk
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan skrive akademisk på både nynorsk og bokmål
  • kan anvende språkhistorisk kunnskap og kunnskap om norske talemål i praktisk tekstanalyse og undervisning
  • kan undervise i den norske språkhistorien og reflektere over skriftspråklige og talespråklige utfordringer i det flerkulturelle samfunnet, kan reflektere over egen faglig utvikling og fremme denne under veiledning
  • kan anvende digitale ressurser i undervisninga
  • kan undervise i samfunnsrelaterte språklige emner i tråd med gjeldende læreplanverk
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan drøfte og formidle sentralt fagstoff
  • kan reflektere over hvordan emnets kunnskaper og ferdigheter kan brukes i undervisning og i samsvar med gjeldende læreplanverk
  • kan reflektere over hva den digitale utviklingen betyr for fagets innhold og arbeidsmetoder
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er samlings- og  nettbasert med inntil tre samlinger i semesteret. Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger på samlinger, nettseminarer, individuelt arbeid, gruppearbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform. Individuelle arbeidskrav, gruppeoppgaver og nettseminarer består av faglige og fagdidaktiske oppgaver.

Arbeidskrav
  • Deltagelse på alle samlingene. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Deltagelse på inntil tre nettseminarer
  • To individuelle arbeidskrav med problemstillinger definert av faglærer
  • Ett individuelt arbeidskrav i form av refleksjonsnotat om kunnskapsdeling i eget kollegium
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ordbok
100%
Vurdering

6 timers skriftlig individuell eksamen på begge målformer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Historisk-filosofiske fag
Studieprogram
Norsk 2 for 8.-13. trinn
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)