29NOR2510-1 Litteratur og litteraturdidaktikk
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Barne- og ungdomslitteratur i ulike kontekster
- Litteraturteoretiske tilnærmingsmåter og litteraturdidaktikk, også i et flerkulturelt og økokritisk perspektiv
- Litteratur og identitet
- Studium av et utvalg skjønnlitteratur for mellomtrinnslesere, ungdom og unge voksne
- Studium av et utvalg multimodale tekster innenfor skriftlige og muntlige sjangre
- Analyse av et rikt utvalg tekster i ulike sjangre
- Barn og ungdoms lesevaner og motivasjon for lesing
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte i emnet:
Studenten
- har omfattende kunnskap om litteratur fra ulike tider for barn, unge og voksne
- har bred kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærminger og kunnskap om ulike litteraturteoretiske perspektiv
- har kunnskap litteraturformidling og lesestimulering for barn og unge fra 5.-10. trinn
- har kunnskap om motivasjon og barns lesevaner
Studenten
- kan bruke kunnskap om litteratur i analyse av muntlige, skriftlige, multimodale og digitale tekster
- kan bruke varierte estetiske arbeidsmåter for økt litteraturforståelse hos barn og unge
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa og skjønnlitteratur fra ulike perspektiv og for ulike formål
- kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium
Studenten
- kan formidle og stimulere til økt litteraturforståelse blant elever med ulik bakgrunn
- kjenner til litteraturdidaktisk forskning og utviklingsarbeid
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger og planlegge planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5 – 10 i
- har et bevisst forhold til hvordan samtalen mellom lærer og elever, og samtalen elevene imellom, kan fungere som redskap for læring
- kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål
Emnet er samlings- og nettbasert med inntil tre samlinger. Det er obligatorisk frammøte til samlingene.
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger på samlinger, nettseminarer, individuelt arbeid, gruppearbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform. Individuelle arbeidskrav og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver.
Arbeidsmåter og undervisning vil kunne relateres til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.
En viktig del av emnet er to skriftlige fagtekster knyttet til egen yrkespraksis. Studentene får respons fra faglærer på disse oppgavene. Én av oppgavene skal inkludere et praksisorientert utviklingsarbeid som prøver ut ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i eget klasserom / på egen skole. Arbeidet bør involvere kunnskapsdeling på egen arbeidsplass.
- Deltagelse på alle samlingene. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
- Deltagelse på minst to nettseminarer, som spesifisert i undervisningsplanen.
- To individuelle, skriftlige fagtekster skal være innlevert og godkjent, som spesifisert i undervisningsplanen.
- Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i undervisningsplanen.
Skriftlig hjemmeeksamen.
Oppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F |
| 100% |