29NOR1813-1 Språk- og tekststrukturer

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Lydlære (fonologi)
  • Ordlære (morfologi)
  • Setningslære (syntaks)
  • Tekstlære (pragmatikk)
  • Grammatikkdidaktikk
  • Norsk som andrespråk

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Kandidaten har, med utgangspunkt i norsk som morsmål og norsk som andrespråk

  • kunnskap om norsk lydlære
  • kunnskap om norsk ordlære
  • kunnskap om norsk setningslære
  • kunnskap om tekstlære (funksjonell grammatikk)
  • kunnskap om bruk av relevante digitale verktøy i grammatikkundervisning
  • kunnskap om forholdet mellom grammatikk som disiplin og grammatikkens rolle i gjeldende læreplanverk
Ferdigheter

Kandidaten kan, med utgangspunkt i norsk som morsmål og norsk som andrespråk

  • forklare og undervise i det norske lydsystemet og analysere ord på fonemnivå
  • forklare og undervise i det norske ord- og bøyingssystemet (både nynorsk og bokmål) og kan analysere ord på morfemnivå
  • forklare og undervise i det norske frase- og setningssystemet og kan analysere fraser og setninger ved hjelp av feltskjema eller trestrukturer
  • analysere tekster med utgangspunkt i funksjonell grammatikk (tekstteori)
  • bruke og undervise i både nynorsk og bokmål
  • anvende digitale ressurser i grammatikkundervisning
  • undervise i grammatiske emner i tråd med gjeldende læreplanverk
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan drøfte og formidle sentralt fagstoff
  • kan reflektere over hvordan emnets kunnskaper og ferdigheter kan knyttes til undervisning i skolen og gjeldende læreplanverk
  • kan reflektere og hva den digitale utviklingen betyr for fagets innhold og arbeidsmetoder
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet har inntil tre samlinger i semesteret. Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger på samlinger, nettseminarer, individuelt arbeid, gruppearbeid og annet arbeid på høgskolens læringsplattform. Individuelle arbeidskrav, gruppeoppgaver og nettseminarer består av faglige og fagdidaktiske oppgaver.

Arbeidskrav
  • Deltagelse på alle samlingene. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
  • Deltagelse på minst to nettseminarer
  • To, skriftlige, individuelle arbeidskrav med problemstillinger definert av faglærer
  • Ett skriftlig, individuelt arbeidskrav i form av refleksjonsnotattom utprøving av ny faglig kunnskap/ferdigheter
Vurdering

6 timers skriftlig individuell eksamen på begge målformer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ordbok
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk