29NOR1510-3 Språk og tekst
- Emnekode29NOR1510-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Språk som system
- Språklig identitet
- Norsk som andrespråk og flerspråklighet
- Samisk språk
- Tekstteori
- Språkbruk i muntlige, skriftlige og multimodale tekster i ulike sjangre
- Arbeid med elevenes muntlige og skriftlige ferdigheter
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:
Kandidaten
- har omfattende kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om språklig identitet, norsk som andrespråk og flerspråklig praksis
- har kunnskap om samisk språk
- har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og multimodale tekster, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangre og medium
Kandidaten
- kan analysere språk og språkbruk og gjøre greie for faglige valg som skal fremme muntlig og skriftlig språkutvikling
- kan bruke kunnskap om språk i faglig arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
Kandidaten
- kan legge til rette for at elevene på mellomtrinnet videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
- kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
- mestrer skriftlig nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge målformer
- kan benytte digitale verktøy og fagressurser
Emnet har inntil tre samlinger à to dager. Det er obligatorisk deltakelse samlingene.
Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger på samlinger og på video, seminarer og nettseminarer, individuelt arbeid, gruppearbeid og annet arbeid på høgskolens læreingsplattform. Individuelle arbeidskrav, gruppeoppgaver og nettseminarer består av faglige, fagdidaktiske og praksisnære oppgaver.
En viktig del av emnet er to skriftlige fagtekster knyttet til egen yrkespraksis. Studentene får respons fra faglærer på disse oppgavene. Én av oppgavene skal inkludere et praksisorientert utviklingsarbeid som prøver ut ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i eget klasserom / på egen skole. Arbeidet bør involvere kollegiet på egen arbeidsplass slik at kunnskapsdeling finner sted.
- Deltagelse på alle samlingene. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
- Deltagelse på inntil tre nettseminarer.
- Inntil to individuelle skriftlige fagtekster, som spesifisert i semesterplanen.
- Bestått nettprøve.
- Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i semesterplanen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 72 Time(r) |
Individuell, skriftlig hjemme-eksamen over 72 timer.
Eksamen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.