1MFV202 Masteroppgave
- Emnekode1MFV202
- Studiepoeng45
- Undervisningssemestre2026 Høst, 2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Innføring i folkehelse, Folkehelse, forvaltning og epidemiologi, spesifikk metode og prosjektbeskrivelse
Det spesifikke innhold i en Masteroppgave vil variere avhengig av emne og forskningstema. Alle forskningsprosjekter må være konseptualisert med referanse til relevante perspektiver innen folkehelse og understøttet med metodologisk og etisk kunnskap og forståelse.
Det er utarbeidet retningslinjer for masteroppgaven (45 stp) som skal følges ved gjennomføringen av oppgaven.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytter:
Studenten:
- har avansert kunnskap om relevant forskning, vitenskapelige teorier og forskningsmetoder for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen folkehelsefeltet
- har inngående kunnskap om hvordan anvende vitenskapelige metoder for å gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt
Studenten:
- kan identifisere og formulere aktuelle forskningsspørsmål og bidra til utvikling av ny kunnskap innen fagfeltet
- kan under veiledning gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende vitenskapelige og forskningsetiske normer
- kan gjennomføre metodologiske overveielser og analyser ut fra vitenskapteoretiske og metodiske perspektiver
Studenten:
- kan analysere og diskutere hvilke implikasjoner forskningsresultatene har for folkehelsepolitikk- og praksis.
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med muntlig justerende | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (1 - 2) |
|
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på 2 studenter med tilhørende muntlig eksaminering som vurderes med gradert bokstavkarakter (A-F), der E er laveste ståkarakter. Oppgaven kan skrives på ett av de skandinaviske språkene eller engelsk. Den muntlige eksaminasjonen vil potensielt kunne justere karakteren et nivå opp eller ned.