1MFV102 Vitenskapsteori og metodelære
- Emnekode1MFV102
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedElverum
- Sentrale tema innen vitenskapsteori
- Teoretiske utfordringer relatert til forskning på folkehelsefeltet
- Konseptualisere et forskningsproblem
- Begreper innenfor kvalitetsvurdering av metoder og forskning generelt (troverdighet, pålitelighet, gyldighet, generalisering, etc.)
- Forskningsprosessen
- Design og prosess innen kvalitative og kvantitative metoder
- Grunnleggende begreper i deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk (frekvensfordeling, sannsynlighet, hypotesetesting, feil, presentasjon av data, etc.)
- Grunnleggende begreper om datainnsamling og analyse i kvalitativ metoder, og oversikt over kvalitative forskningsmetoder
- Forskningsetikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteori
- har inngående kunnskap og kritisk forståelse for forskingsprosessen
- har kunnskap og forståelse for etiske prinsipper, som er knyttet til forskning på folkehelseområdet
- har inngående kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsdesign som er relevant innen forskning på folkehelse
Studenten
- kan gjennomføre et litteratursøk og kritisk vurdere forskningsartikler
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
- kan anvende relevante vitenskapelige metoder i egen folkehelseforskning
- kan redegjøre for valg av forskningstilnærming, studiedesign, metode og analyse
- kan analysere etiske dimensjoner knyttet opp mot forskning generelt og folkehelsefeltet spesielt
The student
- can discuss the complexity of factors influencing the health and wellbeing of populations;
- can discuss the challenges and possibilities for promoting health and preventing disease;
- can communicate and debate the main challenges within the contemporary Public health field both with specialists and the general public;
- can identify public health issues and discuss these in a critically reflective manner.
- Deltakelse på samlinger (minimum 80%)
- Individuell mappeinnlevering bestående av 5 oppgaver
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
Individuell 4 timers skriftlig eksamen som vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet