ØKA1013 Markedsføring
- EmnekodeØKA1013
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Markedsføringens begreper og perspektiver, nasjonalt og internasjonalt
- Markeds- og kundeorientering
- Kjøpsatferd på bedrifts- og forbrukermarked
- Segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering
- Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler
- Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging
- Markedsetikk, bærekraft og samfunnsansvar
- Digital markedsføring
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan beskrive markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå god verdiskaping
- kan gjøre rede for markedsføringsfagets utvikling, perspektiver og sentrale begreper
- kan forklare begrepene markeds-/kundeorientering og hvilken betydning disse har for virksomheter
- kan drøfte markedsplanleggingsprosessen og tilhørende begreper, teorier og prosesser, med fokus på:
- hvordan de markedsmessige omgivelsene påvirker virksomheten
- hvordan virksomheten kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg
- målsetting, overordnet strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler
- kan diskutere ulike former for verdiskaping og konsekvenser for kundenes valg, lojalitet og tillit.
- skal kunne redegjøre for hvordan digitaliseringen påvirker kommunikasjonen med markedet generelt og kunder spesielt
- skal kunne redegjøre for hvordan fokus på bærekraft kan styrke virksomhetens posisjon i markedet, som leverandør, partner og arbeidsgiver
Studenten
- kan anvende teori og modeller til å drøfte og analysere virksomhetens markedsføringsutfordringer
- kan planlegge, utarbeide og vurdere en analyse av virksomhetens makromiljø, konkurransesituasjon og kunder
- kan argumentere for valg av strategiske beslutninger og markedsaktiviteter basert på markedsanalysen
- kan vurdere etiske problemstillinger og samfunnsansvar i markedsanalyser
- har kunnskap om forhold som påvirker etterspørsel etter virksomhetens tilbud og dermed virksomhetens inntekter
Det er arbeidskrav i emnet. Form, omfang, antall og gjennomføringsmåte fastsettes for det enkelte semester og kunngjøres ved semesterstart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 1,5 Time(r) |
| 100 |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
3MAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
SMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
KMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
HMAR100 Markedsføring | 7,5 | ||
KPL1011 Markedsføring | 7,5 | ||
RLT1007 Markedsføring | 7,5 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet