ØKA1013 Markedsføring

    • Emnekode
      ØKA1013
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Markedsføringens begreper og perspektiver, nasjonalt og internasjonalt
  • Markeds- og kundeorientering
  • Kjøpsatferd på bedrifts- og forbrukermarked
  • Segmentering, målgruppeutvelgelse og posisjonering
  • Markedsstrategier og bruk av konkurransevirkemidler 
  • Utvikling av et markedstilbud og merkevarebygging 
  • Markedsetikk, bærekraft og samfunnsansvar
  • Digital markedsføring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive markedsføringens rolle og funksjon for å oppnå god verdiskaping
  • kan gjøre rede for markedsføringsfagets utvikling, perspektiver og sentrale begreper
  • kan forklare begrepene  markeds-/kundeorientering og hvilken betydning disse har for virksomheter
  • kan drøfte markedsplanleggingsprosessen og tilhørende begreper, teorier og prosesser, med fokus på:
    • hvordan de markedsmessige omgivelsene påvirker virksomheten
    • hvordan virksomheten kan segmentere, velge målgruppe og posisjonere seg
    • målsetting, overordnet strategi, bruken av ressurser og konkurransevirkemidler
  • kan diskutere ulike former for verdiskaping og konsekvenser for kundenes valg, lojalitet og tillit.
  • skal kunne redegjøre for hvordan digitaliseringen påvirker kommunikasjonen med markedet generelt og kunder spesielt 
  • skal kunne redegjøre for hvordan fokus på bærekraft kan styrke virksomhetens posisjon i markedet, som leverandør, partner og arbeidsgiver 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teori og modeller til å drøfte og analysere virksomhetens markedsføringsutfordringer
  • kan planlegge, utarbeide og vurdere en analyse av virksomhetens makromiljø, konkurransesituasjon og kunder
  • kan argumentere for valg av strategiske beslutninger og markedsaktiviteter basert på markedsanalysen
  • kan vurdere etiske problemstillinger og samfunnsansvar i markedsanalyser
Generell kompetanse
  • har kunnskap om forhold som påvirker etterspørsel etter virksomhetens tilbud og dermed virksomhetens inntekter
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, selvstendig arbeid og oppgaveløsing i grupper.

Obligatoriske aktiviteter

Det er arbeidskrav i emnet. Form, omfang, antall og gjennomføringsmåte fastsettes for det enkelte semester og kunngjøres ved semesterstart.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
1,5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Eksamen

Skoleeksamen med flervalgstester (multiple choice)

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
3MAR100 Markedsføring
7,5
SMAR100 Markedsføring
7,5
KMAR100 Markedsføring
7,5
HMAR100 Markedsføring
7,5
KPL1011 Markedsføring
7,5
RLT1007 Markedsføring
7,5
Emnenavn på engelsk: 
Marketing
Emnenavn på nynorsk: 
Marknadsføring
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Bachelor i økonomi og administrasjon
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)