Status message

Course description only available in Bokmål.

KIUA2003 Applikasjon av kunstig intelligens/maskinlæring II

    • Emnekode
      KIUA2003
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt: KIUA2002 Applikasjon av kunstig intelligens/maskinlæring I

Emnets innhold

Dette emnet gir en omfattende introduksjon til toppmoderne AI- og ML-teknologier. Studentene vil lære praktisk anvendelse av disse teknologiene for generaliserte sammenhenger. Emnet gir også en forståelse av behovene til disse kontekstene der disse teknologiene kan brukes. Dette vil tillate studentene å kritisk vurdere relevansen av slike teknologier for slike sammenhenger. I tillegg skal studentene fortsette å utvikle generelle ferdigheter i prosjektplanlegging og kunnskapsdeling.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • Kunnskap om bruk av toppmoderne AI- og ML-teknologier
  • Kunnskap om behov i generaliserte kontekster for slike AI- og ML-teknologier
  • Kunnskap om slike AI- og ML-teknologiintegrasjonsutfordringer i generaliserte sammenhenger
Ferdigheter

Studenten kan:

  • Forstå og kunne bruke toppmoderne AI- og ML-teknologier
  • Identifisere behov i generaliserte sammenhenger som kan dekkes ved hjelp av slike AI- og ML-teknologier
  • Bruk slike AI- og ML-teknologier og -verktøy i generaliserte sammenhenger
  • Kritisk vurdere relevansen av slike AI- og ML-teknologier og verktøy i generaliserte sammenhenger
Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Bruk toppmoderne AI- og ML-teknologier for problemer i den virkelige verden
  • Kritisk evaluere relevansen av slike AI- og ML-teknologier og verktøy i virkelige kontekster
  • Arbeide i samarbeidsprosjekter gjennom ulike aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er gjennomført som en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser, selvstudium og veiledning.

Obligatoriske aktiviteter
  • 2 individuelle obligatoriske arbeidskrav, krever fysisk tilstedeværelse  
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe
100%
Eksamen
  • 1 prosjektbasert gruppeoppgave

Studentene kan velge hvilket språk som benyttes i egen gjennomføring av eksamen. Valgmuligheter er bokmål, nynorsk eller engelsk.

Tillatte hjelpemidler på eksamen:

  • Litteratur
  • Alle trykte og skrevne ressurser
  • Bruk av KI-generert tekst og innhold skal være avklart med faglærer, klart merket og akademisk begrunnet i besvarelsen
Fakultet
Fakultet for film, TV og spill
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen
Fagområde
Matematisk-naturvitenskapelige fag/informatikk
Studieprogram
Bachelor i kunstig intelligens - utvikling og anvendelse
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)