INTOP4011 Vitenskapsteori innen markedsføring
- EmnekodeINTOP4011
- Studiepoeng2,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet bygger på mer generelle temaer innen vitenskapsteoretiske posisjoner der flere tilnærminger og posisjoner behandles. Normalt skal studenter derfor ha et mer generelt vitenskapsteoretisk kurs på phd-nivå tilsvarende minst 7,5 stp. Emnet tas parallelt med at man jobber med avhandlingen.
Emnet «Vitenskapsteori innen markedsføring» er et tilleggs- og spesialiseringemne som understøtter det vitenskapsteoretiske fundamentet for markedsføringsfaget. Emnet er innrettet på ph.d.-nivå, og bygger på mer generelle ph.d.-emner i vitenskapsteori som har en bredere inngang til vitenskapsteoretiske problemstillinger. Formålet med dette tilleggsemnet er å gi studentene mer spesialisert kunnskap innrettet på deres avhandlingsarbeid innen markedsføring.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om og innsikt i sentrale debatter om ontologiske og epistemologiske spørsmål innen markedsføring som forskningsområde
- har en kritisk og reflektert forståelse av sentrale problemstillinger knyttet til vitenskapsteoretiske posisjoner innen markedsføring fra et tjenesteperspektiv som forskningsområde, samt et grunnlag for å kunne vurdere forskningsetiske spørsmål
- ha utviklet et vitenskapsteoretisk og forskningsetisk grunnlag for arbeid med egen avhandling
Studenten
- kan håndtere og utfordre sammensatte vitenskapsteoretiske spørsmål knyttet til egen forskning, og til vitenskap som samfunnsinstitusjon og praksis
- kan håndtere forskningsetiske spørsmål knyttet til arbeid med egen avhandling
Studenten
- kan vurdere sitt avhandlingsarbeid i en vitenskapshistorisk og – filosofisk ramme(r) og se egne metodevalg ut fra relevante vitenskapsteoretiske posisjoner innen markedsføring
- kan vurdere relasjonene mellom epistemologi, ontologi og forskningsmetoder, samt hvordan ulike etiske forutsetninger og dilemma kan knyttes til forskning innen markedsføring
Emnet er primært et selvstudium. Veiledning kan gis etter avtale, individuelt eller i gruppe. Studenten må selv gjøre avtale med emneansvarlig eller ph.d.-leder om oppstart av emnet og innleveringstidspunkt for eksamen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
| 100% |
Semesteroppgave i form av et fem siders individuelt essay (ca. 1500 ord) basert på deltagernes forskningsprosjekt. Eksamen skal gi grunnlag for å vurdere om læringsutbyttene er nådd. Prestasjonen vurderes til bestått/ikke bestått.
Studenten må kontakte emneansvarlig eller ph.d.-leder for avtale om innleveringstidspunkt for eksamen