3MMF250 Digitalisering, endring og ledelse

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MMF120 Strategi og ledelse eller tilsvarende må være bestått.

Emnets innhold
  • Teoretiske perspektiver på læring og endring i organisasjoner
  • Ulike tilnærminger til teknologi
  • Perspektiver på forholdet mellom virksomheten, IKT og samfunn
  • Forhold som fremmer og hemmer digitaliseringsprosesser
  • Ulike tilnærminger til nettverk og omgivelser
  • Formål og drivkrefter ved digitalisering
  • Spredning og implementering av teknologi
  • Virksomheters elastisitet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om organisasjoner som kunnskapsskapende systemer og utvikling av digital kompetanse i organisasjoner (k1)
  • Har inngående kunnskap om sentrale teorier og modeller for ledelse av endringsprosesser og kan tillempe disse for å belyse praksisnære problemstillinger i forbindelse med digitaliseringsprosesser, endring av forretningsmodeller og analysedrevet ledelse (k2)
  • Har inngående kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for et samspill mellom organisasjon, prosesser og IT-systemer som bidrar til innovasjon og realisering av verdier for virksomheten (k3)
  • Har inngående kunnskap om hvordan digitale prosesser gjensidig påvirker virksomhetens nettverk og omgivelser (k4)
Ferdigheter

Studenten

  • Kan analysere, drøfte og vurdere betydningen av digitaliseringen for organisering, arbeidsprosesser, strukturer og relasjoner i virksomheten og i dens nettverk (f1)
  • Kan drøfte forhold som påvirker virksomheters evne til å møte de utfordringer som oppstår når den blir utsatt for endringer (f2)
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan drøfte etiske og samfunnsmessige problemstillinger ved organisasjonsendringer som følger av digitalisering og analysedrevet ledelse (g1)
  • Kan drøfte utfordringer som kan oppstå for virksomhetens medarbeidere og interessenter ved implementering av organisasjonsendring, samt kommunisere med medarbeidere og virksomhetens interessenter på en måte som fremmer endringsprosesser (g2)
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger. Diskusjoner og presentasjoner basert på pensum og case. Oppgaveløsning, individuelt og i gruppe. Kommunikasjonsøvelser.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Arbeidskrav
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling. To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Deltakelse i minst én muntlig kommunikasjons-/refleksjonsøvelse.
  • Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurdering

4 timers skriftlig, individuell eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100%
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
KMMF250 Digitalisering, endring og ledelse
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring