3MØS260 Økonomistyring, prosjektledelse og bærekraftig innovasjon
- Emnekode3MØS260
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Prosjektet som organisatorisk fenomen og utfordring i økonomistyringen
- Ledelse og økonomistyring i prosjekt i et historisk perspektiv
- Økonomistyring i innovasjons- og kunnskapsintensive virksomheter og prosjekt
- Usikkerhet, risiko, økonomistyring og kontroll
- Økonomistyring, suksess og evaluering
- Økonomistyringens kontekst i prosjekt: virksomheten og interessentene
- Alternative perspektiver på økonomistyring og prosjektledelse; den skandinaviske skolen
- Et performativt perspektiv på bærekraftig innovasjon; fra lineære til sirkulære prosjektmodeller.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale begreper innen økonomistyring i prosjekt, herunder ledelsesteknologiers rolle, så som kapital-/anleggsbudsjett, risikostyring, incentivkontrakter (k1)
- har kunnskap om hvordan ledelse og økonomistyring i prosjekter har utviklet seg i et historisk perspektiv (k2)
- har avansert kunnskap om økonomistyringens strategiske og operative roller i virksomhetens prosjektprosesser, spesielt i forhold til utvikling av bærekraftige produkter-, tjenester- og prosess innovasjoner (k3)
- har inngående kunnskap om økonomistyringens rolle i situasjoner der det råder stor kontekstuell og operasjonell usikkerhet i prosjektet (k4)
- har avansert kunnskap om hvordan prosjektorganisasjonens økonomistyring samspiller med virksomheten og andre interessenter i omgivelsene, med særlig fokus på bærekraftig innovasjon (k5)
- har inngående kunnskap om hvordan økonomistyringen kan mobilisere humane/ikke-humane relasjoner og ressurser i kapital- og kunnskapsintensive prosjekt- og innovasjonsprosesser (k6)
Studenten
- kan analysere og kritisk diskutere ulike perspektiver på økonomistyring og prosjektledelse (f1)
- kan analysere ulike prosjektkontekster og identifisere praktiske utfordringer for økonomistyringen generelt, så vel som spesifikt, i forhold til innovative og bærekraftige utviklingsprosjekt (f2)
- kan drøfte og begrunne ulike strategier for økonomistyring og prosjektledelse med henblikk på praktiske resultater og suksess kriterier så som bærekraftig innovasjon, relevans, effektivitet, og ny kunnskap (f3)
- kan drøfte og begrunne konsekvensene av tradisjonelle og performative perspektiver på økonomistyring i innovative og bærekraftige prosjektprosesser (f4)
Studenten
- kan analysere økonomistyringens rolle i innovasjonsprosessen og forholde seg til etiske og miljømessige hensyn og utfordringer i relasjon til prosjektets interessenter (g1)
- kan anvende kunnskap om økonomistyring og prosjektledelse på nye områder som kan utvikle handlingsrommet og evnen til å balansere mellom ulike interesser og hensyn på kort og lang sikt (g2)
- kan bidra til å forstå og fremme en hensiktsmessig økonomistyring og organisering av virksomhetens prosjekt- og innovasjonsprosesser, spesielt med hensyn til bærekraftig utvikling (g3)
Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsing, case og diskusjoner.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire arbeidskrav må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell (2 - 3) | Semester |
| 100% |
Semesteroppgave i gruppe på inntil tre personer.
Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgavene.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet