2PROD101A Produksjon
- Emnekode2PROD101A
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Sentrale tema:
- design dokumenter som for eksempel art bible, style guide
- ideutvikling og finne inspirasjonskilder
- opprettholde en prosjektside på internett og holde den oppdatert gjennom hele produksjonen
- spilltesting
- gantt skjema og evt. andre organisatoriske hjelpemidler
- wireframes, blokking av animasjon og GUI testing
- lage digital kunst, animasjon, lyd til en dataspillproduksjon
- historisk utviklinger innen dataspill
- tverrfaglig utvikling av et prosjekt
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har god kunnskap om de ulike faser i et prosjekt fra pre-produksjon, produksjon, til postproduksjon
- har kjennskap til spilldesign, utvikling og testing av et dataspill
- har kjennskap til historiske referanser i spillbransjen
- har kunnskap om hvordan man finner inspirasjonskilder og bruker det i sitt eget arbeid
- har kjennskap til hvordan man utvikler et gjennomgående design som kulminerer i et dataspill eller interaktivt produkt
- har kunnskap om og kan gjennomføre en analyse om et interaktivt produkt (spill, crossmedia, o.l.)
- har kunnskap om historiefortelling i dataspill
Studenten
- kan jobbe i tverrfaglige team
- kan skrive en analytisk akademisk tekst
- har forståelse for ulike prosjektstyringsmetoder og prosesser
- kan bruke enkel og effektiv digital kunst og lyd i en produksjon
- kan begrense produksjonen til de mest nødvendige funksjoner og ha fokus på UX
- kan gjennomføre First playable, brukerteste produktet og ta det videre til endelig versjon som en Gold Master
- kan arbeidsprosessen mellom et 3D-utviklingsprogram og en spillmotor
- kan definere de viktigste historiske milepælene til dataspillutvikling
Studenten
- kan finne, vurdere og henvise til inspirasjonskilder fra spill og filmbransjen
- kan bruke kildereferanser aktivt i sitt eget arbeid
- kan planlegge et dataspillprosjekt i en tverrfaglig arbeidsgruppe
- kan begrunne faglige valg i utviklingsprosessen
- kan formidle produktideer i en pitch-presentasjon
Emnet er lagt opp som kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.
- 2-4 gruppebaserte oppgavebesvarelser
- deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen
Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 60 | |||
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe | 40 | Ved gruppeeksamen står alle deltagere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen. |
- 1 individuell mappeoppgave som teller 60% av endelig karakter
- 1 gruppeoppgave som teller 40% av endelig karakter
Ved gruppeeksamen står alle deltagere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen. Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet