Psykisk helsearbeid
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieformDeltid
- StudieprogramPsykisk helsearbeid
- Startsemester2023 Høst
Psykisk helsearbeid
Generell informasjon
Denne utdanningen er basert på rammeplanene for fagskoleutdanning av helsepersonell som er utviklet av Helsedirektoratet, samt en kravspesifikasjon for Inkluderende arbeidsliv innen rus, som er utarbeidet av Trygdetatens Arbeidslivssenter. St.meld. 49 2003-2004 «Mangfold gjennom inkludering og deltakelse» har gitt føringer for lærestoffet som omhandler flerkulturelle forhold. Studieplanens læringsutbytte er på nivå 5: fagskole 1 (Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR)).
Tilbudet er tilpasset organiseringen av Folkeuniversitetets Fagskole ved at utdanningsløpet blir avviklet innen rammen av en koordinert plan for denne skolens samlede tilbud.
Innholdskrav til en fagskole
Utdanningstilbudet oppfyller fagskolelovens krav til et utdanningstilbud på fagskolenivået ved at
- Utdanningens volum tilsvarer ett års fulltidsstudium.
- Utdanningen ligger på et nivå over fullført videregående skole eller tilsvarende realkompetanse.
- Utdanningsløpet avvikles på deltid over 3 eller 4 semestre med avsluttende emneeksamen etter hvert emne, og som gir grunnlag for kompetansebevis.
- Avsluttet og bestått eksamen for emne 1 legger grunnlaget for å ta en eller flere av fagskoletilbudene.
- Hovedprosjekteksamen etter emne 5 gir grunnlag for vitnemål for fullført fagskoleutdanning.
Mål og hovedmomenter
De overordnede læringsutbyttemålene for utdanningstilbudet er definert av Stortingets utdanningskomité i innstillingen til lovproposisjonen, der komiteen bl.a. fastslår at fagskoleutdanningene skal være et alternativ til høyere utdanning, og et reelt alternativ til de lange akademiske utdanningsløpene. De skal ivareta yrkes- og næringslivets behov for omstillings-, og spisskompetanse i en raskt skiftende hverdag. En ettårig fagskoleutdanning gir 60 studiepoeng.
Samfunnet endrer seg raskt, og Helse- og sosialsektoren står overfor store utfordringer med hensyn til kvalitet på tjenestene og rekruttering av kvalifisert personell.
Denne utdanningen skal bidra til å dekke behovet for kompetanse innenfor både de institusjonsbaserte tiltakene og i de kommunale tiltakene til mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende.
Helsepersonell med tilleggskompetanse innenfor dette fagfeltet vil bli viktige bidragsytere i oppbyggingen av faglige gode tilbud til denne brukergruppen. Det er derfor viktig at det over hele landet er hjelpepleiere, helsefagarbeidere, omsorgsarbeidere og andre helsearbeidere med god faglig kompetanse innenfor dette området.
Utdanningstilbudet er i seg selv en integrert del av de helse- og sosialpolitiske handlingsplanene ettersom rekruttering av kvalifisert helsepersonell står på dagsorden i den offentlige utbyggingen av helse- og velferdspolitikken. I St.meld. 25 (2005-2006) blir fremtidens omsorgsutfordringer omtalt. Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag (NUFHS) ble etablert i 2006. Den generelle delen, som er felles for alle planene, er utarbeidet av dette utvalget. Ifølge utvalgets mandat skal Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning være ansvarlig for fremtidig revisjoner og eventuelle nye planer.
Opptakskrav
Folkeuniversitetets Fagskole følger LOV 2018-06-08-28 Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (Fagskoleloven), lovens sentrale forskrift FOR 2019-07-11-1005, samt skolens lokale forskrift 2019-12-19-2180 Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Folkeuniversitetets Fagskole AS.
Formelle opptakskrav
For opptak til Psykisk helsearbeid kreves fullført og bestått videregående opplæring, programområde helse- og oppvekstfag med fagbrev eller vitnemål.
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Utdanningen kan være aktuell for personer som har arbeidet innenfor fagområdet i noen år, men ikke har formell utdanning innen helse- og oppvekstfag.
Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse.
Ved opptak på grunnlag av realkompetanse må søkeren kunne dokumentere realkompetanse tilsvarende det formelle opptakskravet.
Opptak for søkere med utenlandsk utdanning/annet morsmål enn norsk
Søkere med utenlandsk utdanning må ha kvalifikasjoner på nivå 4 i NKR. De faglige kvalifikasjonene må tilsvare kvalifikasjonene i utdanningsprogrammet for videregående opplæring som kreves for opptak til denne utdanningen.
Søkere med annen utdanning enn norsk eller nordisk videregående opplæring må i tillegg dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende Norsk vg1 studieforberedende, Norsk vg2 yrkesfaglige studieprogram eller bestått Test i norsk, høyere nivå («Bergenstesten»).
Realkompetansevurderingen foretas av skolens opptakskomité.
De som skal vurderes for realkompetanse innkalles til en samtale der kompetansen blir vurdert opp mot de formelle opptakskravene, dvs. kompetansemålene for læreplanen i aktuell videregående opplæring (formelle opptakskrav). Det skal også tas hensyn til ervervet kompetanse fra både arbeidsliv og privatliv.
Kriterier for innpass og fritak
Etter skriftlig søknad kan en student få innpasset tidligere utdanning eller gis fritak for deler av et utdanningstilbud.
Søkere som har avbrutt tidligere fagskoleutdanning eller har ønske om å bytte studiested kan søke om å få godkjent deler av tidligere utdanning. Utdanningen må oppfylle de faglige kravene for emnet eller emnene det søkes om innpassing for, og være på samme eller nært beslektet fagområde og nivå.
Med emnet menes minste resultatbærende enhet som det gis karakter for, som gir uttelling i form av studiepoeng og som føres på vitnemålet.
Søkere som har annen relevant utdanning eller realkompetanse som del av en fagskoleutdanning kan søke om fritak. Annen relevant utdanning kan for eksempel være: utenlandsk utdanning, folkehøgskole, voksenopplæring eller høyere utdanning på samme eller beslektet nivå
Søknad om innpassing eller fritak må inneholde nødvendig dokumentasjon av omfang og innhold og oppnådd læringsutbytte i emnet/emnene som ønskes godskrevet. Innpasningen eller fritak gis på grunnlag av dokumentert oppnådd likeverdig læringsutbytte for den aktuelle utdanning eller emnet, og studiepoeng eller andre vurderinger av omfang, nivå og arbeidskrav.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
Fagskolene skal i henhold til fagskoleloven § 26 foreta skikkethetsvurdering av studenter som gjennom sin fagskoleutdanning eller fremtidig yrkesutøvelse vil komme i kontakt med pasienter og brukere med omsorgsbehov. Hensikten med skikkethetsvurderingen er at man avdekker og sikrer at, pasienter og andre sårbare grupper/brukere av helse- omsorgtjenesten møter personell som er skikket til å utøve sitt yrket.
Studenter, som i sin fagskoleutdanning, viser atferd som kan utgjøre en mulig fare for pasienter og brukeres psykisk og fysisk helse, deres rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket til å utøve et fremtidig yrke innen helse- og omsorgstjenesten.
Skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studieløpet, og er en helhetsvurdering av personens faglige og personlige forutsetninger til å utøve yrket jf. § 26 Fagskoleforskriften.
Skikkethetsvurderingen foregår både gjennom den teoretiske delen av undervisning, praksisgjennomføringen og i samhandling med medstudenter, lærere og andre ved skolen.
De som har kontakt med studenten, som lærere, medstudenter, praksisveiledere, fagpersoner og administrativt ansatte har derfor et ansvar for å foreta løpende vurderinger.
Fagskolen har fastsatt i lokal forskrift hvilke utdanninger som skal ha løpende skikkethetsvurdering. Utdanningen Kreftomsorg og lindrende pleie er en av utdanningene hvor det blir foretatt skikkethetsvurdering av studentene.
Fagskolen har opprettet egen skikkethetsansvarlig som mottar eventuelle tvilsmeldinger. Videre saksgang er beskrevet i rutiner som er tilgjengelig for studenten på læringsportalen.
Politiattest
Skolen krever politiattest fra studenter i utdanninger hvor studenter kan komme i kontakt med mindreårige som del av praksisopplæringen. I de tilfeller det er gitt særlige regler om politiattest for et yrke, gjelder disse tilsvarende for studenter som deltar i praksisopplæring i utdanningen. Skolen krever på bakgrunn av ovennevnte politiattest for søkere som får plass til utdanningen Psykisk helsearbeid.
Alle søkere som får tilbud om plass ved utdanningen skal sende politiattest til utdanningsstedet innen fire uker fra tilbudet om opptak kommer frem. Politiattesten må ikke være eldre enn tre måneder på tidspunktet for fremleggelse av attesten.
Skolens behandling av politiattest følger bestemmelsene Fagskoleforskriften, kapittel 4 og § 2-9, Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Folkeuniversitetets fagskole, Det blir gitt nærmere informasjon om kravet om politiattest og skolens behandling av politiattesten i opptaksbrevet samt på skolens hjemmesider for studenter som er tatt opp.
Læringsutbytte
Etter fullført utdanning skal yrkesutøveren ha økt sin kunnskap om psykisk helsearbeid, og hvordan møte den enkelte brukers behov. Yrkesutøveren med fagskoleutdanning i psykisk helsearbeid skal med utgangspunkt i det humanistiske menneskesyn delta aktivt i et forpliktende samarbeid med bruker/pasient og ulike yrkesgrupper innen psykisk helsearbeid og det forebyggende arbeidet. Yrkesutøveren skal etter fullført studie inneha kvalifikasjoner til å arbeide med mennesker med psykiske lidelser innenfor den kommunale helse- og sosialtjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Yrkesutøveren med Fagskoleutdanning i psykisk helsearbeid skal, med høy yrkesetisk standard og refleksjon inneha gode holdninger, praktiske ferdigheter og teoretisk kunnskap.
Kunnskap
- har kunnskap om hva psykisk helsearbeid omhandler, og om aktuelle begrepet knyttet til fagfeltet.
- har innsikt i hvordan psykiske lidelser utredes og behandles av helsepersonell i et tverrfaglig samarbeid, samt innsikt i aktuelle behandlingstilbud og andre relaterte tilbud.
- har innsikt i ulike kartleggingsverktøy og hjelpemidler som brukes innen fagfeltet psykisk helsearbeid.
- har forståelse for historien og levekår, samt innsikt i rettigheter for personer med psykiske lidelser.
- har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag, referanseramme, verdier og lovverk for helse- og omsorgsfagene.
- har kunnskaper om psykiske lidelser og relaterte tilstander.
- har teoretiske kunnskaper om kommunikasjon og samhandling med mennesker med psykiske lidelser og andre aktuelle samarbeidspartnere.
- kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis innen fagfeltet psykisk helsearbeid.
- har kunnskap og kompetanse om hvordan man møter og samarbeider med pårørende til personer med psykisk utviklingshemning.
- har kunnskap om etisk refleksjon.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling innenfor fagfeltet psykiske helsearbeid.
- har kunnskap om aktørene i fagfeltet psykisk helsearbeid, og har innsikt i hvordan både egen og andres kompetanse er nødvendig og utfyller hverandre for å gi best mulig kvalitet på tjenestetilbudet.
- har kjennskap til metoder for ledelse.
- har kunnskap om veiledning av mindre arbeidsgrupper, kollegaer og lærlinger.
Ferdigheter
- kan kommunisere og samhandle profesjonelt med brukere og aktuelle samarbeidspartnere innen fagfeltet psykisk helsearbeid.
- kan ta medansvar for tilbakemelding til faglig myndighet om hjelpebehov, og virkning av tiltak som er igangsatt.
- kan anvende teoretisk kunnskap og delta aktivt med innspill i daglig målrettet miljøarbeid for personer med psykiske lidelser.
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til psykiske lidelser.
- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for å løse problemstillinger innen fagfeltet psykisk helsearbeid.
- kan i sin yrkesutøvelse anvende relevante prosedyrer, retningslinjer, lovverk samt aktuelle hjelpemidler i møte personer med psykiske lidelser, og andre aktuelle samarbeidspartnere.
- kan møte og samarbeide med pårørende til personer med psykisk lidelser.
- kan lede mindre arbeidsgrupper og enheter, og kan veilede og undervise enkeltpersoner og grupper om temaer innenfor eget fagfelt.
Generell kompetanse
- kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer, reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk.
- kan utføre sitt arbeid i møte med personer med psykiske lidelser med respekt og empati, og kan utføre helhetlig omsorg rundt hver enkelt bruker i samarbeid med brukeren, deres pårørende og andre fagpersoner for å ivareta brukerens behov.
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen fagfeltet psykisk helsearbeid, pårørende og andre det er aktuelt å samarbeide med til brukerens beste.
- kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert i sin yrkesutøvelse.
- kan ivareta ledelse av arbeidsgrupper, samt presentere faglige temaer for enkeltpersoner og grupper, og kan veilede i bruk av aktuelle hjelpemidler, verktøy og metoder knyttet til fagfeltet psykisk helsearbeid.
Studiets struktur og oppbygning
Refleksjonsnotat | Leveres etter nærmere avtale underveis i hver emne | individuelt |
|
Gruppeoppgaver | En oppgave per emne. | I gruppe Det leveres individuelle refleksjonsnotater | I emner som har mer enn 6 samlinger kan det vurderes å ha 2-3 oppgaver av mindre omfang.
|
Eksamen emne 1-4 | Etter hvert emne | Tverrfaglig Individuell eksamen eller gruppeeksamen | Eksamensform velges ut i fra fagets egenart og emne. Det velges mellom følgende eksamensformer:
|
Fordypningsoppgave (avsluttende eksamen) | Hovedprosjekt i emne 5, grunnlag for muntlig eksamen | I gruppe på maks 3 eller individuelt. Individuell muntlig eksamen |
|
Praksisoppgave | Leveres etter gjennomført praksis | Individuell | For å få bestått praksis må studenten ha fremmøte på minimum 90 % i praksis og godkjent praksisoppgave. |
Studentveilederen har utfyllende forklaring av de forskjellige arbeidskravene og eksamener.
Utdanningsform
Tilbudet er lagt opp etter metoden omvendt klasserom/blandet undervisning. Gjennom studentenes progresjon vil det være både lærerstyrte aktiviteter i form av fysiske samlinger på lærested, og obligatoriske veiledningher online. Veiledningen kan være i grupper eller individuelt og skjer i uker utenom samlingene. Metoden stimulerer til mer student-sentrert undervisning. Samtidig frigjør metoden tid i klasserommet til arbeid med å utvikle kritisk tenkning og refleksjon hos studentene.
Som forberedelse til de fysiske samlingene vil studentene få tilgang til ulike digitale verktøy som filmer, PP-presentasjoner, lydfiler og fagtekster med tilhørende quiz eller andre oppgaver. Metoden vil være mer fleksibel for studenten da de selv kan bestemme når de vil forberede seg til samlingene. I samlingene vil tema, som studentene har gjennomgått, danne grunnlag for dialog og drøftelser. Metoden vil også frigjøre tid til dybdelæring og samtidig legge til rette for mer tilpasset opplæring i eller utenfor samlingene.
Følgende undervisnings- og arbeidsmetoder er valgt:
- Lærerstyrt undervisning.
- IKT- nettstøttet læring (bruk av filmer, lydfiler eller PP med presentasjon av teori, som grunnlag for oppgaver, drøftelser i samlingene etc.).
- Gruppearbeid med obligatorisk veiledning.
- Individuelle arbeidsoppgaver med obligatorisk veiledning.
- Refleksjoner over teori og praksis.
- Presentasjoner (rollespill, fremlegg i gruppe og individuelt).
- Prosjektarbeid med tverrfaglig fokus (PBL).
- Praksisorientert undervisning.
- Praksisopplæring (med veiledning).
6.5 Veiledning i teori og praksis
Studentene vil få veiledning av faglærer, både individuelt og i gruppe, gjennom hele utdanningen. Mellom hver samling setter faglærer opp tider til veiledning i grupper og/eller individuelt. Veiledning vil være knyttet til oppgaver som studentene gjør, digitalt lærestøttet materiell, som studentene skal se/gjøre mellom samlingene, eller individuell tilrettelegging for den enkelte student. Det vises til tabell i kap. 5 for antall timer veiledning per emne. Veiledningen vil foregå via nett Zoom eller Teams, telefon eller på Moodle, som er den læringsplattformen skolen bruker. Studentene vil også få veiledning når det er samlinger.
Faglærer skal også svare på meldinger, som studentene sender på læringsplattformen, så snart som mulig og innenfor normal arbeidstid.
Praksis er en obligatorisk del av studiet og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Veiledning i praksis er en forutsetning for at studenten skal nå sine mål i praksisperioden. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid bidrar til å bevisstgjøre studenten på egen faglig utvikling og kompetanse i sitt arbeid med denne brukergruppen.
Kravet til veileder på praksisplassen er at vedkommende må ha tilsvarende eller høyere utdanning. Faglærer vil også besøke studenten to ganger i løpet av praksisperioden, så sant dette er mulig, ellers vil veiledning fra faglærer skje via Zoom eller Teams hvor praksisveileder, student og faglærer er til stede, dette for å følge opp at studenten får den veiledningen han/hun har krav på.
I emne 5 skal studenten gjennomføre en fordypningsoppgave/ hovedprosjekt. Gjennom denne prosessen skal studenten møte til tre (3) obligatoriske veiledninger.
6.6 Aktiv gjennom læringsprosessen
I denne utdanningen legges det opp til Omvendt undervisning, som vil si at studenten selv, og i større grad enn i en stedbasert utdanning, er aktiv mellom samlingene. Et viktig pedagogisk prinsipp gjennom hele studiet er at studentene har ansvar for egen progresjon gjennom utdanningen. Studenten må selv være aktiv og arbeide seg gjennom det digitale, lærestøttede verktøyet som vil være en del av forberedelsene for kommende samling. De må f.eks. se filmer, høre på Webinarer, lese artikler osv., som blir lagt ut på læringsplattformen mellom hver samling. I tilknytning til f.eks. en film eller en artikkel kan det også være en oppgave som må gjøres. Studentene må også oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer som er aktuelle. Fagskolens rolle er å tilrettelegge for læring og veilede studenten i læringsprosessen. Å ha ansvar for egen progresjon stiller store krav til studenten om bevissthet i forhold til læreprosesser og egne læringsbehov. Det er ikke det samme som selvstudium, ansvar for egen progresjon i utdanningen innebærer aktiv samhandling med andre i læringsmiljøet, for å kunne hente ut og nyttiggjøre seg læringspotensialet.
Eksamen
Arbeidskravene og eksamenene vil gi studenten et godt grunnlag for å tilegne seg faglige kunnskaper, utvise selvstendighet og ansvarlighet i arbeidsprosessen samt å få mulighet til å vise kunnskapsnivå og hvordan dette anvendes ved eksamen. Gjennom utdanningen forventes en progresjon i studentens læringsutbytte, og at arbeidskravene bidrar i riktig retning. Arbeidskravene er obligatoriske og fordeles jevnt utover i utdanningen.
Arbeidskrav | Når? | Gruppe eller individuell? | Kommentarer |
Refleksjonsnotat | Leveres etter nærmere avtale underveis i hver emne | individuelt |
|
Gruppeoppgaver | En oppgave per emne. | I gruppe Det leveres individuelle refleksjonsnotater | I emner som har mer enn 6 samlinger kan det vurderes å ha 2-3 oppgaver av mindre omfang.
|
Eksamen emne 1-4 | Etter hvert emne | Tverrfaglig Individuell eksamen eller gruppeeksamen | Eksamensform velges ut i fra fagets egenart og emne. Det velges mellom følgende eksamensformer:
|
Fordypningsoppgave (avsluttende eksamen) | Hovedprosjekt i emne 5, grunnlag for muntlig eksamen | I gruppe på maks 3 eller individuelt. Individuell muntlig eksamen |
|
Praksisoppgave | Leveres etter gjennomført praksis | Individuell | For å få bestått praksis må studenten ha fremmøte på minimum 90 % i praksis og godkjent praksisoppgave. |
Studentveilederen har utfyllende forklaring av de forskjellige arbeidskravene og eksamener.
Obligatoriske arbeidskrav
Gjennom utdanningen vil studenten bli presentert for ulike obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene skal gi studenten mulighet til å arbeid med fagstoffet, lære seg å reflektere over egen yrkesutøvelse samt tilegne seg samhandlingskompetanse. Vi har valgt følgende obligatoriske arbeidskrav:
- Refleksjonsnotat. Leveres jevnlig gjennom hele studiet.
- Gruppeoppgaver med fremlegg i hvert emne (det leveres i tillegg individuelle refleksjonsnotater). I større emner kan det gis en individuell oppgave i tillegg.
Det settes frister for levering av notater og oppgaver. Alle notater og oppgaver levers på den digitale læringsplattformen og godkjennes av lærer. Leveringsfrister er et bidrag til å hjelpe studenten med å opprettholde studieprogresjonen. På denne måten vil det samtidig vise om studenten er strukturert i læringsprosessen.
Eksamen
Etter hvert emne (1-4) avholdes en tverrfaglig eksamen. Eksamen skal gi studenten en mulighet til å vise i hvilken grad kunnskapene er tilegnet og hvordan disse anvendes i forhold til egen yrkesrolle. Eksamensformene som benyttes er forskjellige og velges utfra fagets egenart og emnets innhold. Følgende eksamensformer benyttes:
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer.
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag.
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Eksamen i emne 1-4 er tverrfaglige og praktisk rettede og tar opp temaer fra emnet. Vi har valgt eksamensformer som gir studenten mulighet til å vise sin faglige og kunnskap gjennom både skriftlige og muntlige metoder. Av erfaring vet vi at studenten har ulike formidlingsevner. Ved å benytte forskjellige eksamensformer gjennom utdanningen vil den enkelte student få en mulighet til å vise sitt faglige nivå med forskjellige typer eksamensform.
Som student er man automatisk oppmeldt til eksamen i hvert emne. Det kan søkes om utsettelse eller om særskilt tilrettelegging ved fremleggelse av dokumentasjon fra sakkyndig. Ved stryk er det mulig og kontere to ganger. Samtlige eksamensbesvarelser vurderes av to sensorer.
Beskrivelse av eksamen i emne 5 er nærmere omtalt i kap. 8.5
Vurdering
Vi har valgt vurderingsformer som vil gi både studenten og faglærer et grunnlag til å vurdere i hvilken grad studenten viser sitt faglige kunnskapsnivå og hvordan kunnskapen anvendes. Vurderingsformene viser også grad av selvstendighet og ansvarlighet i arbeidsprosessen.
Vurdering av studentens faglige prestasjoner i refleksjonsnotater, gruppearbeider og eksamener har til hensikt å gi en beskrivelse av studentens oppnådde læringsutbytte, for hvert enkelt emne (1-4), og gi informasjon underveis i utdanningen som utgangspunkt for videre læring og forbedring. Etter emne 5 vurderes læringsutbytte etter endt utdanning.
Vurdering av arbeidskrav og eksamen i emnene 1 – 2 – 3 - 4
Studenten skal gjennomføre et gruppearbeid i hvert emne. Arbeidene vil bli avsluttet med fremlegg og egenrefleksjoner, i tillegg til innlevering av refleksjonsnotat på læringsplattformen. Oppgaver og refleksjonsnotater vil bli vurdert til bestått/ikke bestått. Studenten samler alle skriftlige arbeider i egen digital arbeidsmappe.
Temaer fra emnene inngår i en avsluttende tverrfaglig eksamensoppgave som vurderes med gradert karakter. Dersom alle oppgaver er vurdert til bestått kan skolen utstede kompetansebevis.
Vurdering av eksamen skjer av to sensorer. Studentens oppnådde læringsutbytte i emnet som avsluttes, samt aktuelle temaer som er naturlig å ta med i besvarelsene fra de foregående emner, legger grunnlag for karakter.
Det er utarbeidet Studentveileder der det fremkommer egne kriterier for oppgaveskriving og eksamener.
Vurdering i Emne 5
Hovedprosjektet/fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av eksamen. I tillegg kommer en individuell muntlig høring, med utgangspunkt i fordypningsoppgaven. Studentene har i forkant blitt gjort kjent med sensuren (gradert karakter) for skriftlig del, og får kun gjennomføre den muntlige delen dersom skriftlig del er bestått. Det settes en samlet eksamenskarakter for muntlig og skriftlig del.
Tema for fordypningsoppgaven skal være praksisrettet og konkret, være knyttet til gjennomgått praksis, og ett eller flere temaer i utdanningens emner. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet bruke teori og erfaringer fra praksis. Fordypningsoppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på maks 3 studenter. Innen fastsatt tidspunkt må studenten/studentene ha levert forslag til problemstilling. Denne skal inneholde: foreløpig problemstilling med begrunnelse og litteraturoversikt samt fremtidsplan. Folkeuniversitetets Fagskole har utarbeidet kriterier for fordypningsoppgaven/hovedprosjektet. Disse kriteriene inneholder hva oppgaven skal inneholde, hva som forventes osv. Disse kriteriene blir studentene gjort kjent med ved oppstart av emne 5.
Fordypningsoppgaven oversendes ekstern sensor og faglærer for vurdering. Når fordypningsoppgaven er vurdert til bestått skal den presenteres muntlig for ekstern sensor og faglærer på eksamensdagen. Studenten skal individuelt forsvare den muntlige oppgavens innhold knyttet opp til fagskoleutdanningens læringsutbytte etter endt utdanning, fordypningstema knyttet til den selvvalgte litteraturen og praksis. Den skriftlige oppgaven og muntlig eksamen vurderes med gradert karakter.
Vurdering av praksis
Folkeuniversitetets Fagskole praktiserer både halvveisvurdering, og sluttvurdering av studentene når de er i ute i praksis. Studenten skal også levere en praksisoppgave på bakgrunn av logg og egne refleksjoner som er gjort gjennom praksisperioden. Både halvevaluering, sluttevalueringen og praksisoppgaven skal knyttes til egne arbeidsmål for praksis og studentens læringsutbytte. Dette vurderes til bestått/ikke bestått. Resultatet av vurderingen av praksis og praksisoppgaven vil komme frem på vitnemålet.
Kriterier for å få praksisperioden vurdert til bestått er:
- fremmøte minimum 90 %
- studenten må møte til oppsatt veiledning
- praksis er vurdert til bestått, vurdert opp mot læringsutbyttebeskrivelsene og egne mål for praksis
- praksisoppgaven er vurdert til bestått
Studenten skal varsles så tidlig som mulig både skriftlig og muntlig hvis det er fare for «ikke bestått» i praksis. Veileder skal gi beskjed til Folkeuniversitetets Fagskole ved faglærer så tidlig som mulig. Studenten blir innkalt til ekstraordinær veiledningssamtale og vil få mulighet til å rette opp evt. mangler hvis dette er forsvarlig. Dersom det viser seg at studenten ikke klarer å rette opp evt. mangler og praksis vurderes til ikke bestått, vil veileder redegjøre for dette i siste avsluttende veiledningssamtale. Folkeuniversitetets Fagskole vil bli orientert. Det er faglærer, i samarbeid med studentens veileder i praksis, som avgjør om praksis skal vurderes til bestått/ikke bestått.
Spesielle forhold som kan påvirke vurderingen
Folkeuniversitetets Fagskole fører fremmøteprotokoll, dvs. at det er obligatorisk fremmøte til undervisningen og til deltakelse i gruppesamlingene og praksis. Studenter med for mye fravær vil bli varslet.
Av erfaring vet vi at vi nesten hvert skoleår har studenter med spesielle helsemessige problemer, funksjonshemminger eller omsorgsoppgaver i familien. Dette innebærer at enkelte studenter i perioder kan ha problemer med å delta i undervisningen. Disse vil i slike perioder få anledning til personlig studieavtale, der studentens studieaktivitet reguleres for gjeldende periode. En slik avtale vil omfatte hvordan/i hvilken grad studieperioden skal avsluttes med innlevering av oppgave som grunnlag for vurdering.
Vitnemål
Det er grunnlag for Folkeuniversitetets Fagskole å utstede vitnemål når studenten har bestått alle obligatoriske arbeider, eksamen i emne 1- 5, og emne 6, praksis og praksisoppgave. På vitnemålet påføres alle karakterene fra de 4 emneeksamenene, en samlet karakter for emne 5, og bestått på emne 6, praksis og praksisoppgave.
Det kan utstedes kompetansebevis per emne på forespørsel.
Karakterskala
Folkeuniversitetets Fagskole benytter følgende karakterskalaer i samsvar med internasjonale karakterstandarder (ECTS-skala – European Credit Transfer System).
Karakterbeskrivelse
A Fremragende | Fremragende prestasjon som klarert utmerker seg. Svært godt kunnskaps- og ferdighetsnivå. Viser stor grad av selvstendighet og refleksjon |
B Meget godt | Prestasjon som viser meget godt kunnskaps- ferdighetsnivå. Viser tydelig evne til selvstendighet og refleksjon |
C God | Prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå. Viser i noen grad evne til selvstendighet og refleksjon. |
D Nokså god | Prestasjon med en del vesentlige mangler, som viser begrenset kunnskaps- og ferdighetsnivå. Viser begrenset evne til selvstendighet og refleksjon. |
E Tilstrekkelig | Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaps- og ferdighetsnivå, men heller ikke mer. Viser i liten grad evne til selvstendighet og refleksjon. |
F Ikke bestått | Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene. |
Denne skalaen blir benyttet ved teorieksamenene i emnene 1, 2, 3 og 4 samt ved vurdering av hovedprosjektet i emne 5.
Evaluering
Evalueringsordningene er i samsvar med Folkeuniversitetets Fagskoles godkjente kvalitetssikringssystem. Studenter, lærere, sensorer, eksterne, praksisbedrifter og ledelsen deltar i evalueringsarbeidet. Studentrettigheter, innsatsfaktorer, undervisning, læringsmiljø, yrkesrelevants, resultater, gjennomstrømning, administrasjon og omdømme er områder som blir evaluert. Hvert evalueringsområde har eget mål. Studentene deltar i underveisevaluering og sluttevaluering. Til hvert utdanningstilbud blir det opprettet et klasseråd og en representant som deltar i fagskolens studentutvalg. Evalueringsarbeidet ledes av rektor.
Underveisevaluering
Underveis i fagskoleutdanningen deltar studentene i individuelle evalueringer etter emne 1 og emne 3. Innsatskvalitet, undervisning og læringsmiljø inngår i kvalitetsevalueringen. Som et ledd i underveisevalueringen inngår også referater fra møter i studentutvalget.
Sluttevaluering
Etter endt fagskoleutdanning deltar studentene i en individuell sluttevaluering. I tillegg til områder som er nevnt, vil det bli gjennomført underveisevalueringer hvor studentene blir spurt i forhold til utdanningens yrkesrelevants. Ett år etter endt fagskoleutdanning får studentene igjen mulighet til å evaluere utdanningens yrkesrelevants, samt områder som eventuelle endringer av arbeidsoppgaver eller økt lønn. Folkeuniversitetets Fagskole sitt omdømme er også eget område i sluttevalueringen, og i evalueringen ett år etter endt fagskoleutdanning.