3-6 PSYK Teorier og arbeidsmåter, relasjonskompetanse og psykososialt arbeid
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramPsykisk helsearbeid
- Startsemester2024 Vår
Innhold
Behandlings og omsorgsmodeller, veiledningsteorier
Sentrale tema
- Brukerperspektivet
- Pårørende som ressurs
- Helsearbeiderens yrkesrolle
- Miljøterapi – et tverrfaglig samarbeid
Psykiske lidelser
Sentrale tema
- Kulturforskjeller
- Møte med mennesker som har rusrelaterte problemer
- Mennesker med psykisk utviklingshemming og psykiske lidelser
- Kriser – lidelser
Brukermedvirkning
Sentrale tema
- Samtale som metode
- Brukermedvirkning
- Roller i det psykiske helsearbeidet
- Rettssikkerhet, tvang og lovverk
- Individuell plan
- Avtalestyring
Relasjonskompetanse
Sentrale tema
- Relasjonskompetanse knyttet til pasienten og dennes nettverk
- Bevisstgjøring av yrkesutøvelse i forhold til nærhet – distanse
- Egen rolle i samhandling med pasienten/brukeren
- Sympati – empati
- Relasjon i forhold til makt – avmakt
- Metode for å utvikle gode relasjoner
Psykososialt arbeid
Sentrale tema
- Samarbeid og teamarbeid
- Livskvalitet og det sosiale nettverk
- Fritid og livsstil
- Utdanning, kompetanse og arbeid
- Organisasjoner for pasient/bruker og pårørende
- Sosial trening
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskaper om psykiske lidelser og relaterte tilstander
- har kunnskap om behandlingsutfordringer og behandlingsteorier relatert til forskjellige psykiske lidelser
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som brukes i fagfeltet psykisk helsearbeid
- har teoretiske kunnskaper om kommunikasjon og samhandling med mennesker med psykiske lidelser og andre aktuelle samarbeidspartnere
- har kunnskap om etisk refleksjon
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling innenfor fagfeltet
- kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis innen fagfeltet’
Ferdigheter
- kan veilede og tilrettelegge for opplevelse av mestring og økt livskvalitet
- kan anvende teoretisk kunnskap til å delta aktivt med innspill i daglig målrettet miljøarbeid for personer med psykiske lidelser
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til psykiske lidelser
- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for å løse problemstillinger innen aktuelle fagfelt
Generell kompetanse
- kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer, reflektere over egen praksis i holdninger og verdier, og har forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes hos personer med psykiske lidelser
- kan utføre sitt arbeid i møte med personer med psykiske lidelser med respekt og empati, og kan utføre helhetlig omsorg rundt hver enkelt bruker i samarbeid med brukeren, deres pårørende og andre fagpersoner for å ivareta brukerens behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen fagfeltet psykisk helsearbeid, pårørende og andre det er aktuelt å samarbeide med til brukerens beste
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 72 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 72 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |