3-6 PSYK Teorier og arbeidsmåter, relasjonskompetanse og psykososialt arbeid

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid
    • Startsemester
      2024 Vår

Innhold

Behandlings og omsorgsmodeller, veiledningsteorier

Sentrale tema

  • Brukerperspektivet
  • Pårørende som ressurs
  • Helsearbeiderens yrkesrolle
  • Miljøterapi – et tverrfaglig samarbeid

 

Psykiske lidelser

Sentrale tema

  • Kulturforskjeller
  • Møte med mennesker som har rusrelaterte problemer
  • Mennesker med psykisk utviklingshemming og psykiske lidelser
  • Kriser – lidelser

 

Brukermedvirkning

Sentrale tema

  • Samtale som metode
  • Brukermedvirkning
  • Roller i det psykiske helsearbeidet
  • Rettssikkerhet, tvang og lovverk
  • Individuell plan
  • Avtalestyring

Relasjonskompetanse

Sentrale tema

  • Relasjonskompetanse knyttet til pasienten og dennes nettverk
  • Bevisstgjøring av yrkesutøvelse i forhold til nærhet – distanse
  • Egen rolle i samhandling med pasienten/brukeren
  • Sympati – empati
  • Relasjon i forhold til makt – avmakt
  • Metode for å utvikle gode relasjoner

Psykososialt arbeid

Sentrale tema

  • Samarbeid og teamarbeid
  • Livskvalitet og det sosiale nettverk
  • Fritid og livsstil
  • Utdanning, kompetanse og arbeid
  • Organisasjoner for pasient/bruker og pårørende
  • Sosial trening

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskaper om psykiske lidelser og relaterte tilstander
  • har kunnskap om behandlingsutfordringer og behandlingsteorier relatert til forskjellige psykiske lidelser
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som brukes i fagfeltet psykisk helsearbeid
  • har teoretiske kunnskaper om kommunikasjon og samhandling med mennesker med psykiske lidelser og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • har kunnskap om etisk refleksjon
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling innenfor fagfeltet
  • kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis innen fagfeltet’

Ferdigheter

  • kan veilede og tilrettelegge for opplevelse av mestring og økt livskvalitet
  • kan anvende teoretisk kunnskap til å delta aktivt med innspill i daglig målrettet miljøarbeid for personer med psykiske lidelser
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak i forhold til psykiske lidelser
  • kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for å løse problemstillinger innen aktuelle fagfelt

Generell kompetanse

  • kan identifisere etiske utfordringer og dilemmaer, reflektere over egen praksis i holdninger og verdier, og har forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes hos personer med psykiske lidelser
  • kan utføre sitt arbeid i møte med personer med psykiske lidelser med respekt og empati, og kan utføre helhetlig omsorg rundt hver enkelt bruker i samarbeid med brukeren, deres pårørende og andre fagpersoner for å ivareta brukerens behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen fagfeltet psykisk helsearbeid, pårørende og andre det er aktuelt å samarbeide med til brukerens beste

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
72 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
72 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav