Palliativ omsorg
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieformDeltid
- StudieprogramPalliativ omsorg
- Startsemester2024 Høst
Palliativ omsorg
Generell informasjon
Fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag har som samfunnsoppdrag og dekke arbeidslivets kompetansebehov. Fagskoleutdanningen er en høyere yrkesfaglig utdanning i Norge, og utdanningen reguleres av Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å utdanne reflektere yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere, brukere / pasienter og pårørende. Studentene skal etter endt utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling med klar forankring i arbeidslivet.
I henhold til lov om høyere yrkesfaglig utdanning, er innhold og bestemmelser i denne fagskoleutdanningen vedtatt av styret i Folkeuniversitetets Fagskole AS. Nivået er i henhold til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR). Faglig innhold i studieplanen Palliativ omsorg er utarbeidet med utgangspunkt i nasjonal plan for palliasjon (FHH05 Palliasjon), vedtatt av Nasjonalt fagskoleråd 27.06.2022.
Mål og hovedmomenter
Stortingsmelding 24 (2019-20202) Lindrende behandling og omsorg – Vi skal alle dø en dag – Men alle andre dager skal vi leve, omhandler forslag til hvordan lindrende behandling og omsorg kan utvikles til å møte dagens og fremtidens utfordringer. Kompetansehevende tiltak er den viktigste innsatsfaktoren til å forbedre tilbudet om lindrende behandling og omsorg. Denne studieplanen er ment som et bidrag til å øke kompetansen til de ansatte som arbeider med palliativ omsorg.
Fagskoleutdanning i palliativ omsorg har som mål å utdanne yrkesutøvere som kan ta initiativ til å utføre palliativ omsorg til alvorlig og uhelbredelig syke pasienter i alle aldre. Palliasjon er aktiv behandling, pleie og omsorg for pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom. Lindring av pasientens fysiske smerter og andre plagsomme symptomer står sentralt, sammen med tiltak rettet mot psykiske, sosiale og åndelige / eksistensielle behov. Målet med palliativ omsorg er best mulig livskvalitet for pasienten og de pårørende.
Etter endt utdanning skal studenten kunne identifisere og ivareta palliativ omsorg til pasienter i og utenfor institusjon, samt bistå deres pårørende, som kan være både barn, ungdom og voksne. Studenten skal gjennom utdanningen utvikle sin personlige og faglige kompetanse for å hjelpe målgruppen og deres pårørende til å møte de utføringen de står ovenfor i forbindelse med alvorlig uhelbredelig sykdom og behandling, eller til en verdig død.
Opptakskrav
Folkeuniversitetets Fagskole følger LOV 2018-06-08-28 Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven), lovens sentrale forskrift FOR 2019-07-11-1005, samt skolens lokale forskrift 2019-12-19-2180 Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Folkeuniversitetets Fagskole AS.
Formelle opptakskrav
For opptak til fagskoleutdanning i palliativ omsorg kreves fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev eller vitnemål i en av følgende utdanninger:
- helsefagarbeider
- ambulansearbeider
- barne- og ungdomsarbeider
- helsesekretær
Betinget opptak
Hvis søkere ikke har bestått fag- eller svenneprøve innen søknadsfristen kan de få opptak dersom de kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøven/eksamen i løpet av påfølgende semester.
Oppfylles ikke vilkårene i løpet av første semester, kan studenten miste studieplassen og studieretten. Studentene som går opp til eksamen i en utdanning de har fått betinget opptak i, får ikke eksamen godkjent som bestått uten at opptakskravet er oppfylt.
Opptak for søkere med utenlandsk utdanning
Søkere med utenlandsk utdanning må ha faglige kvalifikasjoner tilsvarende det formelle opptakskravet. I tillegg må søkere med annen utdanning enn norsk eller nordisk videregående opplæring dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende enten:
- norsk vg1 studieforberedende programfag
- norsk vg2 yrkesfaglige studieprogram
- bestått Test i norsk på nivå B2 i alle delprøver
- bestått norsk på universitetet trinn III med karakter C eller bedre
- bestått test i norsk, høyere nivå («Bergenstesten»)
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkere som fyller 23 år i opptaksåret, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Realkompetanse er søkers kunnskap og ferdigheter opparbeidet gjennom livserfaring, selvstudium, arbeidserfaring og annen ikke-formell opplæring. Ved opptak på grunnlag av realkompetanse må søkeren dokumentere kompetanse tilsvarende det formelle opptakskravet til studiet.
Realkompetansevurderingen foretas av skolens opptakskomité. De som skal vurderes for realkompetanse kan bli innkalt til en samtale der kompetansen blir vurdert opp mot de formelle opptakskravene, det vil si kompetansemålene for læreplanen i aktuell videregående opplæring
Kriterier for innpass og fritak
Dersom søker har avbrutt tidligere fagskoleutdanning eller har ønske om å bytte studiested kan det søkes innpassing. Det vil si at deler av tidligere utdanning kan godkjennes, og det kan gis fritak for deler av det aktuelle utdanningstilbudet. Utdanningen må oppfylle de faglige kravene for emnet det søkes innpassing for, og være på samme eller nært beslektet fagområde og nivå.
Søkere som har annen relevant utdanning eller realkompetanse som del av en fagskoleutdanning kan søke om fritak.
Skriftlig søknad om innpassing eller fritak må inneholde nødvendig dokumentasjon av omfang og oppnådd læringsutbytte i emnet som søkes godkjent. Innpassing eller fritak gis på grunnlag av dokumentert oppnådd likeverdig læringsutbytte for den aktuelle utdanning eller emne, studiepoeng eller andre vurdering av omfang, nivå og arbeidskrav.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
Fagskolene skal i henhold til Lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26 foreta skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering har til formål å avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk / eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket. Det vil foretas løpende skikkethetsvurdering av alle studentene, som inngår i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger til å fungere i yrket. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det i tillegg foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Et vitnemål for fullført og bestått utdanning innebærer at kandidaten er vurdert som skikket for yrket.
Politiattest
Utdanningen krever politiattest etter politiregisterloven §39 første ledd. Søker vil få tilsendt informasjon om krav til politiattest i brev om tilbud om studieplass. Politiattesten må ikke være eldre enn tre måneder på tidspunktet for fremleggelse av attesten. Og skal sendes Folkeuniversitetets fagskole innen fire uker fra tilbudet kommer frem. Er studentene siktet eller tiltalt for et straffbart forhold som omtalt i politiregisterloven §39 første ledd eller i regler om krav til politiattester som nevnt i andre ledd, kan studenten utestenges fra praksisstudier eller klinisk undervisning til en rettskraftig dom foreligger eller at saken er henlagt.
Læringsutbytte
De overordnede læringsutbytte beskrivelsene, skal gi uttrykk for hva en kandidat som har utført høyere yrkesfaglig utdanning skal inneha av kompetanse beskrevet som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene er i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) nivå 5.1.
Kunnskap
- Har kunnskap om palliativ omsorg og aktuelle prosedyrer ved uhelbredelige sykdommer og kunnskap om konsekvenser for pasientens dagligliv og deres pårørende.
- Har kunnskap om verdigrunnlaget for palliasjon, og om hvordan pasientsentrert tilnærming og livshjelp kan bidra til å fremme helse og livskvalitet hos pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom.
- Har kunnskap om kommunikasjon i samhandling med pasienter som er alvorlig og uhelbredelig syke og deres pårørende.
- Har kunnskap om faglig verktøy i arbeidet med å kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos pasienter som er i et palliativt forløp og ved livets slutt.
- Har kunnskap om tegn på at pasienten er døende og om palliativ omsorg ved livets slutt for alvorlig og uhelbredelig syke pasienter og deres pårørende.
- Har innsikt i rettigheter, støtteordninger, lovverk og nasjonale anbefalinger og retningslinjer knyttet til alvorlig uhelbredelig sykdom og død.
- Har kunnskap om organisering av tjenestetilbud knyttet til palliativ omsorg og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasient- og omsorgsforløp.
- Kan oppdatere kunnskap om palliativ omsorg ved alvorlige og uhelbredelige sykdommer ved livets slutt.
- Forstår hvordan palliativ omsorg er en ressurs i velferdsstaten, og bidrar til trygghet og helsefremming for alvorlig og uhelbredelige syke pasienter, samt deres pårørende og for befolkningen og samfunnet ellers.
Ferdigheter
- Kan anvende kunnskap og aktuelle prosedyrer om alvorlige og uhelbredelige sykdommer og behandling til å observere symptomer og bivirkninger hos den enkelte pasient.
- Kan anvende kunnskap om alvorlige og uhelbredelige sykdommer og behandling for å kunne iverksette ikke-medikamentelle tiltak for å lindre plagsomme symptomer og til å vurdere når det er nødvendig å trekke inn kompetanse på et høyere nivå fra tverrfaglig team.
- Kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming, livshjelp og pårørendes betydning til å veilede om mestring når helse og funksjonsevne endres hos pasienten.
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer- og teknikker i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende.
- Kan kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy.
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen palliativ omsorg, og kan vurdere kildene kritisk.
- Kan kartlegge situasjoner i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak.
Generell kompetanse
- Har forståelse for faglige og etiske prinsipper og retningslinjer for palliativ omsorg.
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved ivaretagelse av alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet.
- Kan utføre palliativ omsorg og prosedyrer etter individuelle behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter.
- Kan bygge relasjoner med kollegaer på tvers av avdelinger og tjenestenivå for å ivareta pasientenes helhetlige behov knyttet til alvorlig og uhelbredelig sykdom, lidelse og død.
- Kan gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter.
Studiets struktur og oppbygning
Studiet er en 2-årig deltidsutdanning, og gir 60 studiepoeng ved fullført og bestått utdanning. Studiet er delt inn i fem emner, hvert emne består av flere tema.
Emne 1 er et grunnlagsemne og har felles innhold for alle fagskoletilbud innen helsefagene.
Emne 2, 3 og 4 er den fagspesifikke delen av utdanningen.
Emne 5 består av en fordypningsoppgave. Studenten skal fordype seg i et selvvalgt tema som tar utgangspunkt i praksis og de aktuelle læringsutbyttemålene for den aktuelle utdanningen. Fordypningsoppgaven kan ikke startes før de foregående emnene og praksis er gjennomført og bestått.
Obligatorisk deltakelse
Krav til oppmøte og deltagelse i undervisning er 75% og i praksis 90%. Du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på timeplanen og eventuelle endringer. Samt å kontrollere at din deltakelse er registret korrekt, og melde fra til faglærer om eventuell feilregistrering. Overskridelse av obligatorisk deltagelse fører til at du ikke kan ta eksamen i emnet. Overskrider du obligatorisk deltagelse, eller er i ferd med å gjøre det, informer hovedlærer så fort som mulig og opprett dialog. Det kan da gjøres en helhetlig vurdering av fravær når grunnen er sykdom, offentlige verv, alvorlige familiesituasjoner aller andre tungtveiende grunner utenfor din kontroll. Planlagte ferier, jobbsituasjoner eller private arrangementer gir ikke grunnlag for fritak fra obligatorisk deltagelse.
Praksis
Praksis en obligatorisk del av studiet, og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsetning. Praksis utgjør 40 dager / 300 timer som avlegges fortrinnsvis med 10 dager praksis i hvert emne. Praksis skal være relevant for studiet, og studenten skal ha studentstatus. Praksis kan gjennomføres på egen arbeidsplass dersom denne er relevant for utdanningen, eller på en annen egnet arbeidsplass. Veiledning i praksis er en forutsetning for at studenten skal oppnå målene for praksisperioden. Praksisplassen og veileder må godkjennes av Folkeuniversitetets Fagskole AS. Det er utarbeidet en Praksisguide med utfyllende informasjon og praksis til studenter og veiledere.
Aktuelle praksisplasser
- Spesialisthelsetjenesten
- Kommunale helsetjenester med alvorlig syke og døende pasienter, sykehjem, hjemmetjenesten, lindrende enheter, bolig for utviklingshemmede og lignende
- Palliative team
- Hospice
Utdanningsform
Studiet er i hovedsak organisert med metoden omvendt undervisning (flipped classroom). Dette er en undervisningsform hvor den delen av undervisningen som tradisjonelt har foregått i klasserommet, flyttes hjem til studenten. Som forberedelse til de fysiske samlingene på studiestedet vil ulikt undervisningsmateriell som egner seg til denne formen for undervisning, være tilgjengelig for studenten på læringsplattformen. Det kan være power-pointer, lærerproduserte videoer, fagtekster, artikler, aktuelle lenker, podcaster, quiz og interaktive oppgaver. Studenten skal forberede seg på dette hjemme. På de fysiske samlingene vil fagstoffet bearbeides videre med diskusjoner, oppgaver og veiledning både individuelt og i gruppe.
Aktiv gjennom læringsprosessen
Denne undervisningsformen er valgt for at studentene skal være aktive i læringsprosessen, og kan bidra til økt studentengasjement og motivasjon. Metoden vil også frigjøre tid til studertsentrert undervisning, refleksjon, kritisk tenkning og dybdelæring. Samtidig legge til rette for mer tilpasset opplæring utenfor samlingene. Et viktig pedagogisk prinsipp er at studenten har svar for egen progresjon gjennom hele studiet. Studenten må selv være aktiv gjennom hele studiet ved å gjennomføre de forventede læringsaktivitetene, oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer som er aktuelle. Fagskolens rolle er å tilrettelegge for læring, og veilede studenten gjennom læringsprosessen.
Veiledning i teori og praksis
Studenten vil få veiledning av faglærer, både individuelt og i gruppe, gjennom hele studiet. Veiledningen vil foregå på samlinger, mellom samlinger og i praksis ved fysisk besøk der det lar seg gjennomføre.
Arbeidskrav
I prosessen for å oppnå læringsutbytte, benyttes ulike arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal sikre deltagelse og fremme progresjon. Hvert arbeidskrav har en tidsfrist, som skal bidra til at studenten opprettholder studieprogresjonen. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen i hvert emne.
I emne 1-4 er det to arbeidskrav i hvert emne, hvor et av arbeidskravene er knytt mot praksis.
Arbeidskrav som kan være aktuelle i de ulike emnene er:
- Skriftlige arbeider (eks. refleksjonsnotater, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver), prosjektarbeid, visuelle presentasjoner, podcast, ferdighetstrening og lignende.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med eksamen. Læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen er grunnlaget for vurdering av kompetansen studenten viser under eksamensgjennomføringen. Eksamensformen kan variere i de ulike emnene. For utdanningen Palliativ omsorg er følgende eksamensformer valgt;
- Emne 1 Hjemmeeksamen i gruppe med presentasjon
- Emne 2 Hjemmeeksamen individuell med presentasjon
- Emne 3 Mappevurdering
- Emne 4 Muntlig eksamen
- Emne 5 Fordypningsoppgave, skriftligmuntlig
Avsluttende eksamen
I emne 5 gjennomføres avsluttende eksamen i form av en fordypningsoppgave. Studenten velger selv tema og problemstilling for fordypningsoppgaven. Tema skal være praksisrettet og konkret, og skal knyttes til praksis og læringsutbyttebeskrivelser fra studieplanen. Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med maksimalt tre studenter. Den muntlige delen av eksamen foregår individuelt.
Karakterskala
Eksamen i hvert emne vurderes etter karakterskala i samsvar med den internasjonale karakterstandarden (ECTS-skala – European Credit Transfer and Accumulation System).
Gradert bokstavkarakterskala, A-E er bestått og F er ikke bestått.
Symbol | Betegnelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A | Fremragende | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B | Meget god | Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Evaluering
For å bedømme kvaliteten på utdanningene som tilbys ved Folkeuniversitetets Fagskole, og bruke denne informasjonen til å forbedre utdanningene tilpasset studentene, samfunnet og arbeidslivets behov for kompetanse, vil det foregå en fortløpende evaluering av studiet i samsvar med Folkeuniversitetets Fagskole godkjente kvalitetssikringssystem. Studenter, lærere, sensorer, eksterne samarbeidspartnere i helsesektoren, praksisbedrifter og ledelsen deltar i evalueringsarbeidet. Det blir opprettet et klasseråd, og en representant deltar i skolens studentutvalg. Evalueringsarbeidet ledes av rektor.
Emneinnhold i Palliativ omsorg
Emnebeskrivelse | Innhold | Studiepoeng |
---|---|---|
1-13 PAL Etikk, samhandling og kommunikasjon | Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen. | 12,5 |
2-13 PAL Sykdom og palliativ omsorg | Emnet tar for seg ulike alvorlige sykdommer, behandlingsformer og hvordan sykdommene og behandlingen påvirker pasientens behov i palliativ fase og ved livets slutt. Bruk av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy for å kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter vektlegges i dette emnet. Emnet omhandler også pleie og omsorg ved livets slutt og det det å styrke pårørende i å være, og å oppleve å være, en ressurs for pasienten. | 12,5 |
3-13 PAL Palliativ omsorg ved livets slutt | Emnet tar for seg sentrale begreper innen palliativ omsorg verdigrunnlaget som hospice-filosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende og for den fagskoleutdannende fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg | 12,5 |
4-13 PAL Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud | Emnet handler om det palliative omsorgstilbudet, aktører, organisering og samhandling i pasienttilpassende forløp. Emnet skal gi studentene økt bevissthet om egen yrkesrolle og ansvar knyttet til kommunikasjon, medarbeiderskap, veiledning og fagutvikling på arbeidsplassen. | 12,5 |
5-13 PAL Fordypning i palliativ omsorg | Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise til relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse og drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten har tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven. | 10 |
Sum | 58 |
Forventet arbeidsinnsats i Palliativ omsorg
Emnebeskrivelse | Egenstudier, digitalt læringsmateriell | Eksamen | Lærerstyrt undervisning | Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | Lærerstyrt, veiledning | Opplæring bruk av IKT | Opplæring studieteknikk | Praksis | Selvstudium/litteratur/gruppe | Studieinnsats |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1-13 PAL Etikk, samhandling og kommunikasjon | ||||||||||
2-13 PAL Sykdom og palliativ omsorg | ||||||||||
3-13 PAL Palliativ omsorg ved livets slutt | ||||||||||
4-13 PAL Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud | ||||||||||
5-13 PAL Fordypning i palliativ omsorg | ||||||||||
Sum |
Pensumlitteratur for Palliativ omsorg
Emnebeskrivelse | Pensumliste |
---|---|
1-13 PAL Etikk, samhandling og kommunikasjon |
Tillegslitteratur
Nettsider
|
2-13 PAL Sykdom og palliativ omsorg |
Nettsider |
3-13 PAL Palliativ omsorg ved livets slutt |
Nettsider |
4-13 PAL Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud |
Nettsider |
5-13 PAL Fordypning i palliativ omsorg |
Nettsider |
Sum |