1-13 PAL Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Palliativ omsorg
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om etikk og yrkesetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon
  • Har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
  • Har forståelse for psykologiske prinsipper tilknyttet enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • Har kunnskap om kultur, urfolk, migrasjonshelse og mangfold i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • Har kunnskap om relasjonskompetansen, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • Har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Har kunnskap om relevant lovverk og offentlig dokumenter som regulerer fagfeltet
  • Har kunnskap om helse- og omsorgsektoren og dens organisering
  • Har kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan det påvirker samarbeidet med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere

Ferdigheter

  • Kan anvende kunnskap om etiske og yrkesetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for etisk refleksjon rundt partiske problemstillinger
  • Kan anvende relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • Kan anvende kunnskap om kommunikasjonsferdigheter til profesjonell samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Kan finne og henvise til relevant lovverk, forskrift, stortingsmeldinger eller nasjonale retningslinjer som er relevant for yrkesutøvelsen
  • Kan anvende kunnskap om organiseringen av helse- og omsorgsektoren i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • Kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet 

Generell kompetanse

  • Har utviklet en etisk forståelse som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • Kan bygge relasjoner basert på holdninger og verdier knyttet til helhetlig menneskesyn, likeverd, respekt, slik at tjenestemottakere og samarbeidspartnere opplever tillit og trygghet til de ulike tjenestene
  • Kan utøve yrket sitt forsvarlig og med etisk bevissthet
  • Kan samhandle med relevante tjenester innenfor helse- og omsorgssektoren
  • Kan utføre arbeidet etter tjenestemottakerens behov og utfordringer

 

Pensumliste

  • Fag, etikk og kommunikasjon, Kari Krüger Grasaas, Marit Sjursen, Jørn Stordalen (2019), Cappelen Damm AS 078-82-61662-5
  • Psykologi og sosiologi, Leif A. Helgesen, Kari K Granaas, Marit Sjursen (2016), Cappelen Damm AS 978-82-02-42134-2
  • Etikk i helsetjenesten, Morten Magelsen, Reidum Førde, LIllian Lillemoen og Reidar Pedersen (red.) (2020), Gyldendal Norsk Forslag AS 978-82d-05-53460-5
  • Kommunikasjon i relasjoner, Eide & Eide (2019), Gyldendal NOrsk Forslag AS, 978-82-05-50056-3

Tillegslitteratur

  • Skrivenøkkel, Valgerd Mørk (2019), NKI-Forlag, 9788-25-6262-922
  • Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn, Ingrid Hanssen (2025), Gyldendal Norsk Forlag 978-82-05-32699-6
  • Forståelsen av mennesker, Åse Renolen (2023), Fagbokforlaget 978-82-45-04474-4

Nettsider

  • http://lovdata.no
  • helsepersonelloven
  • pasient- og brukerrettighetsloven
  • helse- og omsorgstjenesteloven
  • spesialisthelsetjenesteloven
  • folkehelseloven