1-13 PAL Etikk, samhandling og kommunikasjon
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng12,5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramPalliativ omsorg
- Startsemester2024 Høst
Innhold
Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om etikk og yrkesetiske prinsipp og dilemma, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon
- Har kunnskap om brukermedvirkning og betydningen den har for tjenestemottaker og tjenesteyter
- Har forståelse for psykologiske prinsipper tilknyttet enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
- Har kunnskap om kultur, urfolk, migrasjonshelse og mangfold i sitt møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- Har kunnskap om relasjonskompetansen, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- Har kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Har kunnskap om relevant lovverk og offentlig dokumenter som regulerer fagfeltet
- Har kunnskap om helse- og omsorgsektoren og dens organisering
- Har kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan det påvirker samarbeidet med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
Ferdigheter
- Kan anvende kunnskap om etiske og yrkesetiske prinsipper og dilemma som grunnlag for etisk refleksjon rundt partiske problemstillinger
- Kan anvende relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjonsverktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- Kan anvende kunnskap om kommunikasjonsferdigheter til profesjonell samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
- Kan finne og henvise til relevant lovverk, forskrift, stortingsmeldinger eller nasjonale retningslinjer som er relevant for yrkesutøvelsen
- Kan anvende kunnskap om organiseringen av helse- og omsorgsektoren i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- Kan anvende teknologiske løsninger forsvarlig og med etisk bevissthet
Generell kompetanse
- Har utviklet en etisk forståelse som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd, samt gjennom kommunikasjon og samhandling i situasjoner med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- Kan bygge relasjoner basert på holdninger og verdier knyttet til helhetlig menneskesyn, likeverd, respekt, slik at tjenestemottakere og samarbeidspartnere opplever tillit og trygghet til de ulike tjenestene
- Kan utøve yrket sitt forsvarlig og med etisk bevissthet
- Kan samhandle med relevante tjenester innenfor helse- og omsorgssektoren
- Kan utføre arbeidet etter tjenestemottakerens behov og utfordringer
Pensumliste
- Fag, etikk og kommunikasjon, Kari Krüger Grasaas, Marit Sjursen, Jørn Stordalen (2019), Cappelen Damm AS 078-82-61662-5
- Psykologi og sosiologi, Leif A. Helgesen, Kari K Granaas, Marit Sjursen (2016), Cappelen Damm AS 978-82-02-42134-2
- Etikk i helsetjenesten, Morten Magelsen, Reidum Førde, LIllian Lillemoen og Reidar Pedersen (red.) (2020), Gyldendal Norsk Forslag AS 978-82d-05-53460-5
- Kommunikasjon i relasjoner, Eide & Eide (2019), Gyldendal NOrsk Forslag AS, 978-82-05-50056-3
Tillegslitteratur
- Skrivenøkkel, Valgerd Mørk (2019), NKI-Forlag, 9788-25-6262-922
- Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn, Ingrid Hanssen (2025), Gyldendal Norsk Forlag 978-82-05-32699-6
- Forståelsen av mennesker, Åse Renolen (2023), Fagbokforlaget 978-82-45-04474-4
Nettsider
- http://lovdata.no
- helsepersonelloven
- pasient- og brukerrettighetsloven
- helse- og omsorgstjenesteloven
- spesialisthelsetjenesteloven
- folkehelseloven