4-10 MIR Organisering, system og ledelse
Emnefakta
- FagområdeLedelsesfag
- Studiepoeng8
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramMiljøarbeid innen rus
- Startsemester2025 Høst
Innhold
Aktører i pasient/brukerforløpet
Sentrale tema
- familieomsorg
- frivillige organisasjoner
- erfaringskonsulenter
- privat og offentlig rusomsorg
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
Sentrale tema
- yrkesrolle og identitet
- relasjonskompetanse og gruppeprosesser
- kulturmangfold og yrkesutøvelse
- arbeidskultur, kreativitet og endringsvilje
- e-helse og velferdsteknologi
Kommunikasjon og veiledning
Sentrale tema
- veiledningskompetanse
- dialogisk kompetanse
- kunnskapsbasert praksis
- kompetanseutvikling
- metoder for faglig veiledning i det daglige arbeidet
- reflekterende team
- etisk refleksjon
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om aktuelle lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgsektoren og spesielt for rusomsorgen
- har kjennskap til aktuelle frivillige organisasjoner og erfaringskonsulenter
- har kjennskap til de forskjellige institusjonsbaserte tjenester som tilbys til personer med rusrelaterte lidelser, både innenfor offentlig og privat rusomsorg
- har innsikt i tverrfaglig samordning av tjenester som gjelder personer med rusrelaterte lidelser og deres pårørende
- har kunnskap om styringsdokumenter som regulerer yrkesutøvelsen
- har kunnskap om hva faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp innebærer
- har kunnskap om yrkesroller og arbeidsmåter
- har kjennskap om metoder for ledelse og veiledning
- ha kjennskap til velferdsteknologi og hvordan dette kan anvendes som et supplerende tiltak hos brukere av tjenestetilbudene
Ferdigheter
- kan anvende teoretisk kunnskap om pårørendes rettigheter i forhold til omsorg i hjemmet, og kan informere om dette og veilede i søknadsprosesser
- kan veilede og undervise enkeltpersoner og grupper om temaer innenfor eget fagfelt
- kan anvende faglig kunnskap om ulike veiledningsmetoder og kan anvende disse i praksis i samhandling med pasient/bruker, pårørende, kollegaer, lærlinger og studenter
- kan vise kreativitet og kan ta stilling til yrkesetiske problemstillinger og kunne anvende etiske prinsipper i sin vurdering av valg og handlinger
- Kan anvende velferdsteknologi som supplerende tiltak og se både de positive, negative og etiske aspekter der dette innføres
Generell kompetanse
- er bevisst egne holdninger i møte med etiske dilemmaer knyttet til arbeid
- har forståelse for hvordan kommunikasjon virker i møte med personer med rusrelaterte lidelser og deres pårørende
- har forståelse for hvordan kommunikasjon påvirker samhandlingen med kollegaer og andre ansatte
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 52 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 54 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |